Er min blogg skadelig for unge?

Haha okeeeeei, nå har jeg endelig fått sett den debatten på NRK om bloggere og påvirkningskraft som alle andre har snakket om, og må si det fikk meg til å reflektere mye over min lille blogg og min rolle i samfunnet som et potensielt forbilde.

På min blogg er det mye klær, sminke, trening og kropp. Kroppen kommer jo naturlig inn når jeg viser frem klær, da jeg bærer klærne på min egen kropp. Og naturligvis blir det mye kropp når jeg skriver om poledance. Og her på bloggen liker jeg å poste estetisk vakre bilder, fordi det er det som inspirerer meg.

Med bloggen min håper jeg på å inspirere andre. Lyst til å blogge? Da håper jeg du leser bloggen min og tenker “så kult, jeg skal også lage en blogg”! Lyst til å starte med poledance? Da håper jeg at jeg kan inspirere deg til å teste det ut. Poenget er ikke å fremstille mitt liv som en oppskrift på å oppnå lykke eller suksess. Poenget er å inspirere andre til å ta steget og gjøre de tingene de selv har lyst til å gjøre.

Dessverre vil det alltid være usikre mennesker som sammenlikner seg med andre. Mennesker som føler at livet deres hadde vært bedre hvis de hadde hatt penger til plastiske operasjoner, hvis de hadde sett sånn eller sånn ut, hatt de og de klærne. Mennesker som leter etter overfladiske grunner til hvorfor toppbloggerne er så suksessfulle og populære. Mennesker som føler at de aldri kan oppnå det samme fordi de ikke er gode nok, men hvis de hadde vært som den toppbloggeren ville de hatt en sjangse. Og i et desperat forsøk på å bli “suksessfulle” ser de på bloggen som en oppskrift. “Hvis jeg også kler meg sånn, poserer sånn, spiser sånn og trener sånn, da kan også jeg oppnå suksess”.

At influencere har stor påvirkningskraft er det ingen tvil om, og jeg mener så absolutt at det burde være strengere retningslinjer for bloggere. Men det finnes en grense. Det skal ikke være slik at min frihet til å ytre og utfolde meg skal begrenses for å skåne sårbare og lettpåvirkelige mennesker. De blir ikke friske av at jeg forsvinner uansett. Det vil alltid være en annen der ute å sammenlikne seg selv med, om det være den populære jenta på skolen eller et forbilde innen idrett. Vi må jobbe med denne usikkerheten innenfra, og i stedet for å fordele skyld må foreldre og skole sørge for å gi barn sunne verdier, og et sunt forhold til det de blir eksponert for gjennom media. Vi trenger et større fokus på psykisk helse og sosiale medier, gjerne gjennom skolen, hvor barn kan lære å være kritisk til det de ser på nett.

 

Hva er dine tanker om dette temaet?

6 kommentarer
    1. Herregud preach!!! E så enig. Så ikke hele debatten, men fikk med mæ et par småting. Syntes det blir feil å legge all skyld på bloggera når unge folk har dårlig selvtillit eller ønske å gjøre nåkka med utseendet sitt. Det e jo greit nok at man har et visst ansvar som toppblogger (og blogger generelt), for æ syntes jo for eksempel ikke det e greit å direkte reklamere for plastisk kirurgi og sånt, men man kan jo ikke skylde på bloggera for utseendet dem har, operert eller ei. Som du sir så vil det jo alltid være nån man syntes e pen, uansett om man ser dem på en blogg eller på skolen. Syntes hylekoret må gi sæ snart og heller begynne å hjelpe de det gjeld!

    2. Heeelt enig med deg! Jeg så hele debatten og tenkte etter på; går det virkelig an å reagere på ALT som blir lagt ut? Bloggere er kommet for å bli og jeg mener at ikke det er «god nok» grunn, til at folk sliter med seg selv. Jeg gjorde selv dette, men aldri pga bloggere. Det hadde med helt andre ting å gjøre! Flott skrevet 🙂

    3. mairho: Yaaaas, du får det sagt! I stedet for å hytte med knyttneven mot bloggera, ka med å heller rette fokuset på å faktisk HJELPE de folkan som slit? Trur det hadde funka mye bedre ass :p

    4. Victoria Larsen: Tusen takk <3 Helt enig med deg, man kan ikke legge skylden for at folk sliter over på bloggere! Problemet ligger nok litt dypere enn som så :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg