Toppbloggere er voksne business-kvinner, ikke skjøre barn

Krigen er igang igjen når Mads Hansen eksponerer toppbloggere som retusjerer kroppen sin. Hylekoret står parat. MOBBING! UTHENGING! HATER! Etter å ha scrollet ned gjennom Mads Hansens instagram-profil kan jeg ikke akkurat si meg enig i alt han sier og gjør, men jeg beundrer at han tør ta støyten og rette knallhard kritikk mot Norges mest etablerte toppbloggere. Vi trenger folk som tør det, vi trenger en motvekt til det rosa skjønnhetsimperiet.

Et argument hylekoret ser ut til å elske er det faktum at Mads er en 30-og-noe år “gammel” mann, mens alle disse toppbloggerne er unge kvinner, og må derfor skjermes mot all form for negativitet og uønsket kritikk. Unnskyld meg, men når du er gammel nok til å operere, og gammel nok til å tjene flere titusener av kroner på annonser og reklameinnlegg på din egen blogg, da er du også VOKSEN nok til å få kritikk for valgene du tar. Dette er VOKSNE BUSINESS-kvinner vi snakker om! Ikke en 13 år gammel jente med 100 lesere som nettopp har fått sponset sin første lipgloss.

Et annet velbrukt argument er at dette er åpenbar mobbing, hets, uthenging, hat og det som verre er. Ikke kritikk. Vel, Mads Hansen pakker ikke kritikken sin pent inn, men på snakk om redigering og operasjoner er den berettiget. Når det gjelder operasjoner og inngrep trenger vi kritikk som en motvekt. Du har for all del lov til å gjøre hva du vil med kroppen din, men vi vil vel helst unngå sør-koreanske tilstander hvor det blir normalt å gi barna sine boob-job til jul. Da må motvekt til. Og som blogger som bruker virkemidler som utseende og kropp for å tjene penger må man tåle å få kritikk for bruk av de virkemidlene. Du trenger for all del ikke være enig i kritikken, men respekter at andre er uenig i dine valg. Så mye mener jeg vi kan kreve av profesjonelle business-kvinner.

Redigering blir noe annet. Folk ser ut til å forveksle et bilde av en kropp med en ekte kropp. For å ha en ting klart, når du retusjerer et bilde av kroppen din, så gjør du ikke noe med kroppen, du gjør noe med et bilde. Dermed handler det ikke om frihet til å bestemme over egen kropp. Når du retusjerer et bilde forvrenger du virkeligheten, som er svært problematisk når du bruker nettopp kropp og utseende til å promotere diverse produkter. Det er rett og slett ikke etisk forsvarlig å drive bedrift på en slik måte. Også er det ganske trist å se at feminisme har gått fra “vi krever merking av retusjert reklame” til “la folk gjøre som dem vil, jævla mobber”!

Hvis noen følte jeg var veldig krass nå, så vil jeg bare minne dere på om at jeg også er en svært rosa blogger. Glad i klær, sminke og hele pakka. Det er ikke noe galt i å være rosa, men det blir feil at vi ikke skal kunne gi kritikk og ha en debatt. Uansett hvilken “side” vi står på. Og det er selvfølgelig lov til å sette spørsmål ved, og være uenig i Mads Hansens retorikk. Ingen er perfekte.

 

8 kommentarer
    1. Jeg er så enig! Jeg syns mye av det Mads Hansen har gjort før har vært hakket over grensa, mye fordi jeg ikke tror de han har gått hardest ut mot kanskje har den sterkeste psykiske helsen som i utgangspunktet har bukket under for operasjoner og lignende før, og da har enkelte at metodene vært litt vel harde (etter min mening), MEN jeg er veldig enig i at det må settes et kritisk søkelys mot.
      I denne debatten jeg er derimot 100% enig i framgangsmåte og baktanken, for som du skriver; det er snakk om bildemanipulering, IKKE snakk om personens utseende. Blir man tatt for å redigere bildene på den måten i 2018 som voksent menneske må man tåle at noen påpeker det, for det er jo faktisk bare det han gjør 😀 Han gjør det også på en morsom og uskyldig måte, syns jeg! Dette er humor på sitt beste, samtidig som en viktig sak.

    2. Elise: Ja, det er mye Mads har sagt og gjort som jeg ikke akkurat applauderer. Har blant annet sett poster hvor han gjør narr av “camel-toe” på flere kjendiser, og lurer ærlig talt på hva hensikten med det er. Når han ellers går så hardt ut mot jenter som er så usikre på seg selv at de opererer og redigerer kroppene sine, så hjelper det vel ikke på usikkerheten å påpeke uheldige bilder hvor de har synlig camel-toe.
      Når det gjelder dette med psykisk helse er jeg ennå litt der at de må lære seg å tåle kritikk. Det blir feil å spille på et slikt “offerkort” for å slippe unna kritisk søkelys. MEN, jeg er enig i at Mads Hansen kunne tatt psykisk helse i betrakting når han har formulert seg, og vist litt mer omtanke og medmenneskelighet. Operasjoner og redigering viser bare at toppbloggere også er ofre for skjønnhetspresset.
      Takk for fin og utfyllende kommentar <3 Gøy å få igang litt debatt på bloggen 😀

    3. Jeg er uenig i mye han har sagt og gjort, og jeg synes han går for langt til tider, men temaene han tar opp, er jeg enige i! og jeg synes han er tøff på et vis, som tar det opp.

    4. E helt enig, syntes det e bra at han “heng ut” de som redigere bildan sine på den måten, for det e jo faktisk ikke sånn dem ser ut i virkeligheta! Syntes derimot ikke så mye om at han lage vitsa om kroppen til andre, uansett kordan den ser ut, der går grensa for min del i alle fall. Folk bør gjerne få kritikk for at dem velge å framstille kosmetiske inngrep på den måten dem gjør, men å kommentere selve kroppen demmes syntes æ blir litt for dumt, og da bør han ta i betraktning at dem kan bli såra av det. Om æ som blogger hadde gått gjennom brystforstørrelse, hadde æ ikke satt særlig mye pris på om noen hengte ut brystan mine/kroppen min på en Insta-konto. Men om nån derimot kritiserte måten æ framstilte den plastiske operasjonen på bloggen på, hadde det vært helt greit!
      Føle i alle fall at det bør finnes grense på ka man “kritisere” eller lage vitsa om, og kropp (operert eller ei) syntes æ man bør la være i fred når man ikke eie den kroppen, syntes det blir litt mer mobbing enn kritikk.
      Men retusjering e æ for at man går hardt ut på, for det e virkelig et urealistisk bilde av sannheta. En ting e å redigere bort ei kvisa eller et sår som e midlertidig, men å redigere sæ sjøl tynnere eller til en annen kroppsfasong e derimot litt verre. Håpe at den ukulturen gir sæ!

    5. mairho: Du får det sagt! Synes ikke noe om å dømme andres utseende på en sånn måte. Når det gjeld operasjona blir det dobbeltmoralsk og lite hensiktsmessig å angripe folk med “det ble jo ikke fint en gang” eller “du va jo så mye finere før”. For det første lære man jo folk at de skal høre på ka andre mene og synes e fint, selv om det gjeld demmes kropp. For det andre, hvis vi alle hadde slutta å fortelle hverandre ka som e fint og ikke for lenge sida hadde kanskje ikke så mange følt et behov for å operere sæ den dag i dag. For det tredje, føle nok mange som har operert sæ at de “aldri kan vinne” og at de “aldri e bra nok”. Det e ikke utseendet del handle om, men selve handlinga.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg