Shopping habits

Shoppevaner, hva man har for vane å kjøpe når man er på en shopping. Til stor frustrasjon har jeg blitt veldig bevisst på shoppingvanene mine de siste par årene. Noen vaner er helt ok, mens andre gjør at jeg får lyst til å rive meg i håret fordi jeg har vært så dum og kastet bort masse penger på ting som ikke blir brukt. Jeg kunne jo heller ha spart de pengene, eller hei, brukt dem på andre ting som jeg ville hatt mer bruk for! Det er lett å være etterpåklok, haha! Her er fem shoppevaner jeg har hatt, eller fremdeles har.

 

Høye hæler – Med tanke på hvor sjeldent jeg bruker høye hæler er det nesten flaut hvor mange par jeg har hatt opp gjennom årene. Jeg hadde lenge en “tenkemåte” hvor jeg nektet å bruke penger på vanlige klær jeg faktisk kom til å få bruk for. Vanlige klær = kjedelig, kule og spesielle klær = gøy. Så skulle jeg først kjøpe sko, da skulle jeg virkelig gå all in og kjøpe de fineste hælene jeg hadde råd til. Selv om de var en pain å gå med, og jeg mest sannsynlig aldri kom til å ha en anledning hvor de ville være passende å bruke.

 

/ hælene som har overlevd utallige runder med purging av skoskapet. Tør nesten ikke tenke på hvor mange hæler jeg har kjøpt også kvittet meg med opp gjennom årene /

 

Flotte kjoler – Egentlig akkurat samme greie med kjoler som med hæler. Jeg sverger, fra jeg var 16 år og begynte å tjene penger, og frem til jeg ble sånn 21 brukte jeg utelukkende pengene mine på festkjoler og høye hæler. Kjolene har jeg også store problemer med å kvitte meg med, fordi det kaaaaan jo komme en dag hvor jeg får bruk for dem. Og det er så trist å skulle kvitte seg med en kjole jeg kun har brukt to ganger, da pene kjoler koster litt.

 

/ 17 kjoler, men når en spesiell anledning byr seg har jeg “ingenting” å ha på meg /

 

Strikkegensere – The bane of mye existence, haha! Men hei, bedre å bruke pengene mine på fine og varme strikkegensere enn festkjoler, am I right?

 

 

Crop tops – Denne (u)vanen kommer nok av at en av mine største barndomsidoler var Britney Spears, og jeg fikk ikke lov til å leve ut drømmen og bruke magetopper som barn. Så den drømmen har jeg tatt med meg inn i voksenlivet hvor mamma ikke bestemmer lenger. Men det ikke alltid jeg føler for å vise magen, så jeg burde virkelig investere i noen fine topper som ikke er cropped. Men jeg er uforbedrelig, og kjøpte senest en crop top med leopard-print i helga. Kommer sikkert til å vise magen for resten av livet, ser for meg oldebarna mine spør meg om jeg ikke pleeeease kan dekke til magen på familietreffet, haha!

 

/ en liten samling bare /

 

Leppestifter – Jeg har virkelig prøvd å venne meg til å bruke leppestift, men det skjer bare ikke. Det føles ikke som en essential for meg, jeg er ikke spesielt glad i formen på leppene mine, og bruker heller lipsyl uansett. Likevel fortsetter jeg å kjøpe dem, selv om jeg aldri kommer til å få brukt dem opp før de går ut på dato. Akkurat nå ønsker jeg meg carnivorous fra mac. Jeg kommer sikkert aldri til å bruke den, men føler at den ville vært “fin å ha”….

 

/ min lille “in case jeg får lyst til å bruke leppestift en dag”  samling, som jeg ikke klarer kvitte meg med /

 

Såååå, hva lærte vi? Dere har lært litt om mine shoppevaner, og jeg føler at jeg må bli flinkere til å være bevisst på disse tingene når jeg skal unne meg noe nytt. Lettere sagt enn gjort, men jeg håper at slik refleksjon og evaluering av egne vaner kan hjelpe meg å bli litt flinkere til å bruke pengene mine på en mer gjennomtenkt måte.

Har du noen shoppevaner?

9 kommentarer
    1. Kjenne mæ VELDIG godt igjen i kjola og leppestifta.. Har ikke telling på kor mange leppestifta æ har kjøpt opp gjennom åran som såvidt har blitt brukt! Sir til mæ sjøl heile tida at æ må bli flinkere til å bruke dem, men skjer det? Nei! Syntes jo det e skikkelig fint, det bare passe liksom aldri, haha..

    2. Det irriterer meg at de fineste toppene alltid viser seg å være crop topper. Jeg liker ikke å vise magen selv, men synes det er stilig på andre.
      Leppestifter kan brukes til andre ting, som rouge eller øyenskygge. Har vurdert å bruke noen til å tegne med, fordi det høres morsomt ut.

    3. pebble: Haha uff, har litt samme problemet. Blir alltid dratt mot crop topper, og synes vanlige topper ser sykt kjedelige ut, og hvis de ser fine ut er de gjerne upraktiske :p

    4. mairho: Haha ja, det passe ALDRI. Æ e aldri i humøret til det, eller så føle æ at det bare blir feil, eller at den gjør førr mye ut av sæ, eller så føle æ ikke at det e den dagen æ gidd å sørge for at leppestiften alltid e on point. Men æ vil ha dem altså, bare ikke på leppen mine :’)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg