Bloggere = special snowflakes?

“Bloggere mener at de har en personlighet og et liv som er sååå spesielt at alle må få vite om det”.

En påstand jeg fikk servert i en diskusjon på Jodel (av alle plasser…) i dag, som fikk meg til å tenke. Mye mulig at personen som skrev dette bare troller, men det blir for kjedelig å avfeie det som tull ment for å provosere. Så jeg har selvfølgelig kvernet på denne påstanden i hele dag, fordi hva annet har jeg å ta meg til mens jeg venter på at maskinen med klær skal bli ferdig?

Konteksten er en tråd hvor OJ (original jodler) sier han ikke klarer ta bloggere seriøst. Jeg spurte hvorfor av ren nysgjerrighet, og en annen person kom med påstanden over. Jeg vil tørre påstå at utsagnet er veldig feil for majoriteten av bloggere. At over 50% av bloggere startet bloggen sin med en tanke om at “jeg er så spesiell at hele verden må få vite om det” virker bare banalt. For de aller fleste er det bare en morsom hobby, en gøy og lettvint måte å dokumentere livet sitt på gjennom bilder og tekst. At andre synes det er gøy å lese om er jo bare en bonus.

Ikke bare er påstanden feil, men jeg tror den er farlig også. Å generalisere mennesker på en slik måte fjerner jo hensikten med å gjøre noe som helst. Vi kunne også sagt “alle musikere mener at de er så talentfulle at hele verden må høre låtene deres”, eller “alle mennesker som snakker mener at det de har å si er så viktig at andre må høre det”. Vi kan ikke være så kyniske å tro at alt bunner i narsissisme.

 

– Hilsen narsissisten selv 🙂

10 kommentarer

Siste innlegg