Handstand

Jeg har endelig hatt noe ordentlig fremgang på handstanden min! Etter masse prøving og feiling opp etter veggen begynner jeg endelig å få til å holde den i noen sekunder på egenhånd.

z04DwaMMDa

Haha, i det siste har jeg øvd på handstand hver kveld før jeg legger meg, og i tre dager på rad nå har jeg gått opp i en handstand, holdt den i sikkert 10 sekunder og blitt skikkelig gira. Så har jeg gått ned og skyndtet meg å sette opp kamera og fange progresjonen min før jeg blir for sliten i håndleddene. Og etter det har jeg klart å holde en handstand i maks 5 sekunder….. Men det er bra nok for instagram etter min mening. Bedre enn noen annen handstand jeg har lagt ut til nå. I morgen skal jeg sette opp kamera med en gang!

Jeg er fremdeles avhengig av en vegg bak meg, så venter med en full tutorial til jeg klarer det ordentlig. Men jeg kan jo fortelle dere det jeg har gjort for å komme så langt.

1. I sommer lærte jeg meg headstand, som jeg skal legge ut en liten tutorial av senere. Headstand og handstand er forsåvidt ganske forskjellige, men du føler deg sikrere i en headstand (mindre fallhøyde og ikke så høyt å hoppe opp) samtidig som du lærer deg hvordan du må jobbe med kjernemusklene og bena for å finne balansen. Så hvis du lærer deg headstand først blir du vant med følelsen av å være opp ned, hvordan bruke musklene og fordele vekta for å finne balansen.

vsUPiUsMMn

Headstand

2.  Jeg bruker en vegg bak meg for støtte. Jeg stiller meg fremfor min utvalgte vegg, med ansiktet vendt mot veggen, setter hendene ned i gulvet (dere ser på videoen hvor lang avstand jeg har mellom hendene og veggen) og sparker opp. Dette kan føles uvant og skummelt ut i starten, så hvis dette er veldig skummelt kan du få noen til å hjelpe deg opp.

3. Teknikken i en handstand er egentlig såre enkel, man trenger bare å øve masse. Hendene skal plasseres enten rett under skuldre eller litt bredere. Å holde balansen krever some serious muscle action, og for å gjøre det så lett som mulig, tenk at du skal presse gulvet så hardt ned du klarer med hendene. Så hardt ned som MULIG. Dette aktiviserer musklene opp gjennom armene og til skuldrene. Jeg synes det hjelper å stramme magen og ha føttene så strake som mulig (tenker at jeg har en tråd gjennom kroppen). Hvor man fester blikket er en smakssak tror jeg. Jeg har både hørt at man skal se ned i gulvet og rett frem. Jeg ser i gulvet litt på skrå fremover, så prøv deg frem. Fest blikket (jeg fokuserer hardt på et rusk på gulvet) og husk på å puste.

4. Øv hver eneste dag. Gjør et par handstands før du legger deg om kvelden (eller enda bedre, øv til du blir så sliten i håndleddene at du ikke klarer mer). Dette er noe du må øve på konstant, det hjelper ikke at du gjør en handstand eller to de to timene i uka du trener. Dette er det punktet som virkelig har gitt meg fremgang!

5. Noe særlig lengre enn dette har jeg ikke kommet, men jeg tror neste steg er å øve meg på å komme meg rett opp i en handstand og finne balansepunktet uten å være avhengig av veggen. Maddie Sparkle anbefalte å øve seg fremfor en sofa (så har man ikke så stor fallhøyde om man skulle dette bakover og lander dessuten mykt) så det skal jeg prøve på i kveld.

Håper dette kanskje hjalp noen frustrerte sjeler. Lykke til!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg