Seksualisering av pole dance?

You wanna know what really grinds my gears? Når utenforstående skal forsøke å lære meg at lite klær seksualiserer sporten min. Jeg blir pissed og frustrert. Mest fordi jeg er så konfliktsky at jeg aldri sier fra, og dermed aldri får det ut av verden, men det er vel sånn man har blogg til, eller hva?

Pole har et ganske “horete” rykte takket være strippeklubber og den slags. Vi prøver å bryte oss ut av det, ikke fordi det er galt at folk liker slik underholdning eller at noen kvinner synes den jobben eller dansestilen er gøy, men fordi pole er SÅ mye mer enn bare erotisk underholdning. Det er en effektiv måte å komme i form på, super styrketrening, det er gøy, det gir mestringsfølelse og bedre selvtillitt. Det er en sport, en lidenskap og en hobby, og noe vi jenter (og menn) gjør for å underholde oss selv, og ikke noen andre. Dette prøver vi å få utenforstående til å fatte.

 Jeg danser ikke exotic pole. Jeg skrever ikke mot kamera/publikum. Jeg har ikke halv åpen munn og “kom og ta meg” blikket på bildene mine. Jeg danser ikke med hæler en gang. Og, please misforstå meg rett, jeg sier ikke dette for å dra ned de som danser slik, og jeg sier ikke at jeg aldri kommer til å gjøre det, for alt dere vet, kanskje jeg gjør det, men lar være å legge ut bilder og videoer av det. Men jeg prøver å få frem et poeng her.

Når jeg snakker om pole med folk kan jeg vise videoer og bilder av meg selv, og fortelle om hvor hardt jeg har jobbet, hvor mye musklene mine har vokst, det vanskelige trikset jeg ikke får til, hvordan jeg har kommet meg dit jeg er nå, osv. For å få dem til å forstå at det er vanskelig og tungt, men gøy og verdt det, og jeg er stolt over det jeg får til. Ikke fordi jeg ser så forbanna sexy ut, men fordi jeg jobber hardt for å nå de målene jeg har satt meg. Dette er min lidenskap, ikke et rop om bekreftelse. Og jeg håper at min nøytrale kles- og danse-stil kan få dem til å se forbi hæler og latex, og skjønne at dette faktisk er gøy, og ikke noe jeg gjør for oppmerksomhet eller en manns “stamp of approval”.

(urediger bilde fra photoshooten ops)

Og flere ganger blir jeg angrepet på det punktet at jeg har lite klær på meg. Jeg svarer at stanga fungerer sånn at man må ha bar hud for å få grep, hvis ikke sklir man bare av, og det er direkte livsfarlig. “Men man kan jo pole-danse med klær også, kan man ikke?” får jeg som oftest tilbake. Det er her det blir for dumt.

For gjett hva? MAN KAN FAEN MEG SVØMME MED KLÆR OGSÅ, OG JEG SER INGEN SOM ROPER ETTER SVØMMERNE AT DE ER HORER OG BURDE KLE PÅ SEG! Har dere sett hva damene i sand volleyball har på seg? Har dere sett hva kunstløpere og turnere har på seg? Bittesmå shortser, trikoter, sports bh-er, skjørt…. Ballett-dansere har også på seg bittesmå trikoter, og skjørt som strutter så mye at man ser hele RUMPA når de bøyer seg. Og det er ingen som roper at de seksualiserer sporten sin. Ikke en eneste en.

Skjønner dere kanskje nå hvorfor enkelte sporter krever lite klær? Jo, for det er det som kreves for å prestere optimalt. På samme måte som en svømmer har mindre klær på seg fordi de svømmer raskere og lengre uten, kan jeg innta flere triks på stanga desto mer hud jeg har eksponert. Forskjellen er bare at folk flest skjønner at svømmere trenger mindre klær for å prestere optimalt, men de klarer av en eller annen grunn ikke å tro på oss som driver med pole når vi sier at “jo, tenk, vi trenger faktisk mye synlig hud for å få mest mulig ut av sporten”.

Det er ikke jeg som seksualiserer sporten fordi jeg har lite klær på meg. Det er de som mener jeg burde dekke meg til fordi menn blir tent av det som gjør det.

4 kommentarer
    1. Herregud, folk er så tette, det sier seg jo selv at man ikke kan danse poledance med klær med mindre man har lyst til å knekke nakken. Men nå det er sagt vil poledance alltid være en litt mer “sexy” sport, men det er jo dansing generelt 🙂

    2. Tina Markeseth: Ja, pole dance er rett og slett bare en sexy sport (på samme måte som f.eks cheerleading), og tror det er derfor mange feiltolker “bar hud mot stang = grep” argumentet som en unnskyldning for å komme unna med å være lettkledd og “slutty”. Det de ikke skjønner er at det er en forklaring, ikke en unnskyldning d:

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg