Hvordan lære seg pole hjemme

Jeg møter ofte folk som ønsker å lære seg pole, og som ønsker å lære det selv i sitt eget hjem. Men det kan være litt vanskelig å vite hvor man skal starte, og mange har spørsmål om kjøp av stang og liknende. Så jeg tenkte å skrive en liten guide over ting som er verdt å vite før man begynner med pole hjemme.

Først og fremst anbefaler jeg på det aller sterkeste å i hvertfall prøve en pole-time i studio (om man har den muligheten) før man begynner hjemme. Mange vil ikke lære i studio fordi de synes det er skummelt, men hvis du drar på en introtime kan det være nok til at du endrer mening og finner ut at det ikke var noe å være redd for likevel. Også kan det være at pole ikke var tingen for deg, at du ikke syntes det var så gøy, og da er det mye bedre for økonomien om du fant det ut under en introtime til 200kr, enn etter du har kjøpt en stang til 3-4000 kroner.

Ok, så du har bestemt deg for at du vil kjøpe en stang og lære deg selv hjemme. Dette er det du trenger.

 

Stang

For det første: dette spørsmålet går ofte igjen “kan du anbefale en stang som er RIMELIG i pris og som tåler vekta mi?” og svaret er alltid nei. Det finnes ikke “rimelige” stenger som samtidig er trygge å trene på.

Det er mange stenger på markedet, men det mest anerkjente merket er X-Pole. X-Pole er også den stanga som er enklest å få fraktet til Norge. Andre stenger med godt omdømme er Lil Mynx og Platinum Stages.

Også er det noen stenger du absolutt ikke må finne på å kjøpe, som Ann Summers, PeekaBoo og andre stenger som selges på kondomeri og liknende. De er mye billigere fordi de er ikke laget for ordentlig trening. Så å spare penger på å kjøpe seg en sånn stang kan i verste fall ende opp med å koste deg livet. Det finnes også leverandører som utgir seg for å selge X-Pole stenger (blant annet på ebay er det mange “fake” poles), men som egentlig selger falske kopier til en billigere penge. Disse er det også bare å styre unna, da de ofte er laget av f.eks plastikk i stedet for stål.

 
 

Det var litt om de forskjellige stengene som er på markedet. Fra nå av blir jeg blir kun å snakke om X-Pole sine stenger, siden det kun er de jeg har erfaring med. Det finnes tre forskjellige modeller: Sport, xPert og X-Stage.

Sport og xPert modellene festes mellom gulv og tak. De trenger ikke å skrues fast siden de har en funksjon hvor man setter stanga i spenn mellom gulv og tak, men man kan kjøpe ekstradeler og skru stengene fast om man vil det. Forskjellen på de to er at xPert kan stilles inn i både spinning-mode (vil si at stanga snurrer rundt) og statisk mode (at stanga står fast), mens Sport ikke har spinning-funksjon. Jeg anbefaler å kjøpe xPert, siden den ikke er så mye dyrere enn Sport, og da får du muligheten til å teste ut både statisk og spinning (om man ønsker å konkurrere er det krav om å beherske begge deler). Jeg tror begge modellene skal passe for en takhøyde på 1.95m til 2.7m, men er taket høyere kan man kjøpe forlengere.

5kwlphMMDE

(Video av meg på en xPert pole)

X-Stage er en stang på ca. 3 meter som står fritt på gulvet. Det som er kjekt med denne er at den er så høy, og at man kan ha den ute i hagen på sommeren, eller ta den med i idrettshall og andre plasser hvor taket er for høyt til å kunne sette opp en Sport eller xPert-modell. Om taket i huset ditt ikke er sikkert til å kunne sette opp en av de andre modellene, men ikke høyt nok til en stang på 3 meter kan man likevel kjøpe en X-Stage og beskjære den øverste delen av stanga slik at man får plass til den. Disse er en god del dyrere (ca 10 000kr inkludert frakt og toll). X-Stage har både spinning og statisk funksjon.

7xwGkqMMLn

(Video av meg på en X-Stage)

Så har vi belegg og størrelse. Det er tre vanligste beleggene er Chrome, Titanium Gold og Brass. Chrome er stålfarget, mens de to andre er i gull. Annet enn at Titan og Brass er gullfarget har de bedre grep enn Chrome, Brass har det beste grepet. Chrome er det rimeligste alternativet, og det som er standard i de fleste studioer og konkurranser.

Så har vi størrelsene. Dette er størrelsen i diameteren/omkretsen på stanga, og du kan velge mellom 40mm, 45mm og 50mm. 50mm var normen før, men nå er det 45mm som er standard, så om du ønsker å delta i konkurranser og workshops kan det være lurt å kjøpe en slik. Ellers kan 50mm gi litt problemer til de med veldig små hender. Jeg anbefaler 45mm.


 

Stang fra X-Pole får du bestilt via Sometimes Polestudio. Link >HER<

Informasjon hentet fra X-Pole sine sider, og ytterligere informasjon ligger der. Link >HER<

Treningsplass

Det er en ting som er helt avgjørende for at du kan trene hjemme, og det er om du har plass nok til en stang. Du må ha greit med takhøyde og god plass der stanga skal være, ettersom du skal slenge deg rundt en god del. Så det kan være du må ommøblere litt eller vurdere å kvitte deg med noen møbler. Også må du ha et godt og solid tak, helst med ordentlige bjelker i.


 

(Illustrasjon hentet fra X-Pole sine bruksmanualer)

Treningstøy

En shorts, sports-bh og en joggebukse + treningstopp til å varme opp i er helt greit (: Jeg anbefaler alle å starte med shorts, men i begynnelsen kan du fint ha på deg en topp og kort tights om du ikke er komfortabel med å vise så mye hud.


 

Sikkerheten først

Regel nr. 1 er å aldri ha på body lotion eller håndkrem samme dag som trening. Body Lotion og andre kremer blir som å smøre seg inn i olje, og da blir du bare å skli, som både er irriterende og farlig. Eneste unntaket er en lotion fra The Body Shop som heter Body Sorbet. Den kan faktisk hjelpe på grepet.

Det kan være greit å trene med en venn, så kan dere lære dere å spotte hverandre når dere skal lære dere nye skumle eller farlige triks. Om du ikke har noen å trene med kan du trene med noen til stedet (de kan se på tv eller spille), eller si ifra til noen andre i huset at du trener. Poenget er: faller du mens du er opp ned på stanga, og knekker nakken kommer du ikke til å nå telefonen og kunne ringe 113. Har du ingen som kan være med deg mens du trener kan du skaffe deg en crash pad (kan bestilles HER) eller bruke madrasser eller puter.

Internett og tutorials

Ok, over till the fun part! Å begynne med treningen 😀 Det alle lærer seg først er spins, statiske positurer, litt floorwork og andre dansemoves som bodywaves. Dirdy Birdy har en veldig fin youtube-kanal med tutorials på spins. Ellers finnes det mange andre som legger ut tutorials, det finnes dvd-er man kan kjøpe og laste ned for å lære seg hjemme (Art of Pole av Jamilla Deville er veldig bra for nybegynnere), og abonnements-tjenester på internett som onlinepolelessons.com.

7VZmqIeIBrA

 

Etter spins lærer man seg å klatre og sitte, og etter man har behersket teknikkene for å klatre og sitte kan man prøve seg på moves som tar utgangspunkt i klatre og sitte-posisjonene. Eksempler på moves er Drama-Queen (sitting), Layback (sitting), Cross Knee Release (sitting) og Angel Pose (klatring).

y9Wz_QZqxHw

 

Neste på lista er å lære seg basic invert, som vil si å komme seg opp ned. Denne er tung, vanskelig, skummel og krever en god del muskler for å få teknikken riktig, så det er bare å smøre seg med tålmodighet og begynne smått liggende på bakken. Se Dirdy Birdys tutorial på denne! Du må også få til Chopper, Inverted Crucifix og å komme deg ned pent og kontrollert.

rrQ0RaBNxc8

 

Ellers er det viktig å varme opp før trening for å forebygge skader (tro meg, det er lettere å få en strekk enn du tror!). Det er mange fine oppvarmingsrutiner på youtube. Stanga kan noen ganger også trenge oppvarming, så da er det greit å inkludere noen spins på slutten av oppvarmingen slik at stanga blir god og varm.

gaG8-G7MY3s

 

Tøying er også en viktig del av økten, og utføres både som en del av oppvarmingen (i oppvarmingen skal tøying foregå lett og forsiktig, strekk til du kjenner lett ubehag og ikke lengre enn det), og mer intenst etter treningsøkten når musklene er gode og varme. I starten er det greit å begynne lett med tøying for spagatene, men når du har kommet lengre og blitt mer erfaren kan du begynne å inkludere aktiv tøying, og tøying av rygg og skuldre.

qZTGgEWPbLk

 

Sånn, da tror jeg at jeg har fått med meg det viktigste, og at dere fikk svar på det dere måtte lure på (: Om det skulle være noe mer kan dere alltids spørre i kommentarfeltet!

10 kommentarer
    1. Hei!
      Jeg tenkte å kjøpe xpert Polen som du anbefaler her, og fant noen på finn. Men jeg ble litt skeptisk da det finnes mange falske stenger. Hvordan er markedet rundt falske stenger i Norge?

    2. Mina: Hei Mina 🙂 Har sett at det har blitt solgt stenger i Norge som selgeren sier er X-Pole når det ikke er tilfellet. Har også sett ei jente bli tilsendt en Peekaboo-stang (kommer fra kondomeri) når selger har sagt at stanga er av merket X-Pole. Så det lønner seg å være forsiktig.
      Det du kan gjøre for å forsikre deg om at det er snakk om en genuin X-Pole er å be selger sende deg bilde av serienummeret, så kan du kontakte X-Pole på mail for å sjekke om det er en ekte stang. Serienummeret skal stå på flatsiden av toppen på stanga.
      Eller så kan du se på bildene av toppen og bunnen av stanga. Hvis det ikke er bilder i annonsen på Finn kan du kontakte selger og be om bilder. Toppen skal være formet slik bildet i innlegget mitt viser (toppen skal altså ikke ha en bøy / være dråpeformet), og på bunnen skal hullene for skruer markeres med to X-er.
      Håper det hjalp 🙂 Lykke til med kjøp av stang!

    3. Hei! Jeg lurer på en ting jeg hadde håpet du kunne hjelpe meg med. Jeg har akkurat startet på kurs og har lyst til å skaffe en stang hjemme så jeg kan øve mer. Etter å ha undersøkt litt så forstår jeg at jeg er nødt til å plassere en stang under en av støttebjelkene i taket, som på en måte ligger ‘utenpå’ taket. Stolpen er ca 20cm bred, dvs smalere enn kuppelen øverst på stengene til x-pole. Vil dette være et problem eller kan det gå fint? 😅

      1. Hei Ina 🙂 Jeg har sett at andre har satt opp stengene sine mot takbjelker som ligger “utenpå” taket, men har søkt litt i forumer og liknende og de fleste sier det ikke er å anbefale. Stengene til X-Pole har en silikon-ring ytterst rundt kuppelen som er med på å skape friksjon og holde stanga på plass, og med en 20cm bred takbjelke blir det dermed ikke mye friksjon som en ekstra sikkerhet. Har lest at andre har fått laget tykke treplater som de har satt opp mellom to bjelker og brukt som “tak” å feste stangen til. Selv har jeg ingen erfaring med dette, men du kan jo søke litt rundt på internett etter informasjon om det høres ut som en mulighet.
        Jeg ville anbefalt å kjøpe en “home mount” eller “ball mount”. Men den krever at du skrur den inn i selve bjelken. Eventuelt kan du sende mail til X-Pole ([email protected]) og høre med dem hva de tror vil være beste løsning for din situasjon.
        Home mount: https://x-pole.co.uk/shop/accessories/mounts/home-mount/
        Ball mount: https://x-pole.co.uk/shop/accessories/mounts/ball-mount/
        Håper du finner en løsning! Lykke til 😀

    4. Hei! Og takk for informativt innlegg!
      Jeg sitter og ser på stenger for å ha hjemme nå (har vært på kurs), og hadde egentlig bestemt meg for å bestille en fra kpn.no til 1500,- som visstnok skal tåle 90kg (er rundt 75kg selv). Men så leste jeg innlegget ditt og får inntrykk av at det kanskje ville vært et dumt og utrygt kjøp?

      1. Hei Nora! Fant en stang inne på kpn.no til den prisen du beskriver, og det ser ut som en utrygg stang spør du meg. Funker sikkert greit til å danse rundt, men er ikke en stang jeg ville stolt på hvis du har ambisjoner om å gå oppned og slikt :p

    5. Hei! Jeg bare lurte på om Chrome er veldig vanskelig å få ordentlig grep på, og om det er mye vanskeligere å holde seg lengre oppe på denne type stang enn f.eks. Brass?

      Jeg har lenge hatt lyst til å kjøpe meg en polestang til å bruke hjemme, men vil finne en som ikke er alt for dyr. Jeg så på x-pole sine sider at Chrome var en del rimeligere, men er det dumt å kjøpe den? Jeg har ikke tenkt til å drive med poledance profesjonelt, bare som hobby😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg