Hvordan få tilbake treningsmotivasjonen?

Selv sliter jeg enormt med dette ene problemet: å miste motivasjonen. Jeg liker jo pole, jeg vil trene pole, men så vil jeg liksom ikke likevel. Det verste er at når jeg først har mistet motivasjonen er dørstokkmila så uendelig lang, og bare gudene vet når motivasjonen kommer tilbake igjen. Det kan være om en uke eller om 10 måneder. Dermed ender en liten pause ofte opp som måneder uten trening. Det gjør det ekstra hardt når jeg endelig får begynt igjen, for jeg har mistet så mye av framgangen min.

Dette handler egentlig ikke så mye om å få motivasjonen tilbake, for selv om pole er awesome vil det være perioder hvor motivasjonen er på topp, og perioder hvor den er på bånn. Som med alt annet her i livet. Men dette er mine beste tips til hvordan du kan ta noen grep for å komme deg ut av grøfta, opp på hesten og bli værende der.

1) Finn ut hva problemet er

Hvis det er årsaker til at du ikke vil trene, finn ut hva de er og jobb med dem.

2) Hva kan du gjøre?

Noen problemer kan man jobbe med, mens andre problemer må man jobbe rundt.

F.eks: Jeg klager mye på kjelleren jeg trener i, at jeg har alt for liten plass her nede. Well, too bad, jeg kan ikke gjøre noe med det akkurat nå. Men jeg kan jobbe aktivt med å lage koreografier og comboer som ikke trenger masse plass. Det hjelper ENORMT når man klarer å bare akseptere fakta, og jobbe rundt problemet i stedet. Tenk at fra nå av skal du være en problemløser! Tenk positivt, og se på det som utfordringer, ikke problemer.


Kjelleren min. Har et elsk-hat forhold til den. Elsk fordi jeg faktisk har plass til å trene, hat fordi det er for lite plass til å gjøre alle de kule tingene

3) Ikke ta en “pause”

For reals. Hver gang jeg tar en pause tror jeg at motivasjonen skal komme tilbake etter en uke eller to, men det gjør den nesten aldri. Og min lille pause blir dermed måneder lengre enn planlagt. Og når jeg får motivasjonen tilbake og skal begynne å trene igjen, hater jeg meg selv for å ikke ha trent på x antall måneder. Så blir jeg demotivert fordi jeg er blitt stiv og svak og har mye å ta igjen. Bottom line is: hvis du vil bli flinkere i pole hjelper det ikke å bare trene når du er motivert, inspirert, eller utelukkende på gode dager. Du må pushe gjennom de tunge periodene også.

Pause er selvfølgelig greit om du er syk eller skadet da!

“tenk hvor myk jeg kunne vært nå hvis jeg hadde fortsatt å trene…” Tanken som slår meg hver gang jeg begynner å trene etter en lengre pause 🙁

4) Du kan ta pause fra andre ting

Hvis du blir demotivert fordi du aldri får noe bra å poste på instagram: ta en pause fra filminga noen økter. Blir du lei deg fordi alle andre er så flinke og du er så dårlig sammenliknet med dem? Ta deg en pause fra sosiale medier. Demotivert fordi du aldri får til det der ene trikset? Legg det på hylla for en stund og prøv noe annet. Flytt fokuset ditt og jobb litt på andre ting i stedet. Ikke ta en pause fra treninga, men ta en pause fra de tingene som drar deg ned.

5) Back to basics

Om du føler at du suger og ingenting blir bra er det ofte fordi du ikke har nailet nybegynner-teknikkene ordentlig. Gå tilbake til start, og forsøk å gjøre alt bedre. Å gjøre enkle ting du kan godt fra før gir deg rom til å fokusere mer på detaljene, og når du begynner å naile detaljer ned på “hvordan holde fingrene pent”-nivå begynner ting endelig å se profesjonelt ut. Personlig gir det meg et lite kick når jeg blir skikkelig fornøyd med en enkel combo.

BM9n_hhhqZO

6) Sett deg nye mål

Når du aldri målene dine? Er de milevis unna? Er det demotiverende å aldri nå spagaten og å aldri komme nærmere den syke Phoenix-spinnen? Sett deg nye mål. Enklere mål. Mål du kan klare. Mål som å trene en gang i uka. Mål om å perfeksjonere en combo du allerede kan. Mål om å tøye to ganger i uka. Mål om å inkludere planken i oppvarmingen din. Prøv å heller sette deg små mål som skal hjelpe deg på vei mot de store målene du allerede har satt deg.

7) Prøv nye ting

For å holde det spennende og gøy prøver jeg å variere på hva jeg øver på, og prøve ut litt nye ting. Her om dagen hadde jeg en økt hvor jeg bare gjorde floorwork. Økten etterpå øvde jeg på flyt og fine linjer ved å gjøre enkle nybegynner-triks, og neste økt jobbet jeg med å perfeksjonere aerial inverten min, og etter det prøver jeg kanskje på et nytt triks. Eller jeg prøver ut twerking og stripper style. Eller så øver jeg på koreografi.

nNp6kjMMN2

fra den tiden jeg var en trick-junkie og bare prøvde meg på nye triks.

8) Let it goooooo

Jeg føler at jeg ofte er for hard mot meg selv. “Oppvarmingen min må inkluderer ditten og datten for å forbedre meg på de og de områdene, og under hver økt burde jeg øve litt på det og ditt og datt, også må jeg tøye i minst 30 minutter, også må jeg ikke glemme..!!” også blir jeg gal i hodet fordi det er ikke alltid jeg gidder eller har tid til å følge alle rutinene til punkt og prikke.

Det er ikke lurt å gi seg 100% faen i disse kjedelige hverdagstingene, de er jo tross alt der for å gjøre deg bedre. Men noen ganger har jeg et behov for å bare gjøre det jeg vil og drite i alle de kjedelige rutinene. Ha det gøy! Det er det viktigste.

BN92fRUhL54

skulle egentlig jobbe hardcore med koreografien, endte opp med å leke med backrolls. Helt innafor!

9) Lag en plan og kryss av økter

Å holde følge på målene sine er aldri en dum idé! Så hvis problemet ditt er varierende motivasjon, og varierende treningsmengde som følger, kan det være en lur idé å sette deg et mål for hvor ofte du vil trene, og deretter følge med på hvor flink du er å følge opp det målet. Under forteller jeg om hvilket system jeg bruker.

Med tanke på min livssituasjon er en økt i uka et greit mål for meg. Så den planen skal jeg følge frem til jeg slutter på skolen, det blir 25 økter før den 21 juni. Jeg har laget meg et system i agendaen min hvor jeg fargelegger en rute for hver gang jeg trener. Det er veldig motiverende å fargelegge den ene ruta etter hver økt, og se hvor langt jeg har kommet og hvor fort tida flyr. Om du ikke har en bullet journal kan du lage en lignende plan og henge den opp på veggen, eller en annen synlig plass. Eller lage en plan på mobilen, eller i den agendaen du bruker 🙂

10) Du må ikke trene hvis du absolutt ikke vil, MEN..

Det er veldig viktig for meg at pole er gøy, og jeg vil ikke tvinge meg selv til å trene hvis jeg ikke føler meg i form, eller hvis det ikke er gøy. Basert på tidligere erfaringer vet jeg at å tvinge meg selv til å gjøre noe når jeg virkelig ikke vil, bare vil ødelegge det for meg.

Men jeg vet at dørstokkmila ofte lurer meg til å tro at jeg er i dårlig form, eller at jeg ikke føler for å trene, når det egentlig ikke er tilfellet. Så regelen min er at jeg skal trene i minst 30 minutter, og hvis det ikke er blitt bra til da får jeg lov til å gi meg. Så, hvis jeg etter 30 minutter enda føler meg slapp eller i dårlig form, føler at alt er en anstrengelse, eller virkelig ikke har det gøy så får jeg lov til å avslutte økta. Da har jeg i hvertfall prøvd!

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg