Hva skal jeg bli når jeg blir “stor”?

Hallo folkens! Jeg er i eksepsjonelt godt humør siden vi har vinterferie, herregud det er digg! Har nettopp hatt den sløveste helga, hvor jeg har bodd i sløvebuksa og ikke gjort stort annet enn å spise god mat og spille Paper Mario til krampa tok meg. Men nå er jeg ganske klar for å gjøre noe litt mer produktivt, haha. Første steg var sminke, som føltes essensielt ut etter en hel helg i samme outfit og håret i en bun. Derfor er dere så heldige og får litt selfies i denne posten også.

Jeg er i en vanskelig debatt med meg selv om hva jeg vil studere. Det er så frustrerende! Først ville jeg bli optiker, det har vært planen i 2 år nå. Det var en safe plan, hvor utdanningen, lønna og yrket er helt ok. Men hjertet mitt ligger i realfag, og på et arrangement på skolen fant jeg ut at NMBU har et ettårig grunnkurs i realfag som gir deg realfagskompetanse. Jeg har lett etter en sånn løsning, ettersom jeg ikke vil tømme pengeboka mi på dyre privatskoler. Jeg ble selvfølgelig kjempeglad når jeg fant ut av dette, ettersom jeg har lett en del på nettet uten hell. Men ironisk nok gjør det ikke valget om utdanning noe lettere, heller vanskeligere.

Alle muligheter åpner seg med realfagskompetanse, og jeg kan studere akkurat det jeg vil! Og jeg synes selvfølgelig alt realfags-relatert høres gøy ut. Jeg har tenkt på lektorstudiet med realfag, medisin, tannlege, veterinær, biovitenskap, fysikk og astronomi++. Å være lærer høres ut som den morsomste og mest sikre jobben, jeg er 100% sikker på at jeg hadde trivdes som lærer. Men det mest spennende hadde vært å kunne fordype meg i fysikk og astronomi. Men sannsynligheten for å kunne jobbe innenfor forskning etterpå er nok liten, så jeg ville mest sannsynlig måtte ta til takke med en jobb som ikke er like interessant for meg. Også er det alle andre studier som høres forlokkende ut, men med både fordeler og ulemper.

Heldigvis må jeg nå ta det grunnstudiet på ett år først, så da har jeg ett år ekstra å bestemme meg på.

help

4 kommentarer
    1. Åh det er sååå vanskelig.. jeg skulle bli dyrlege, så hestedyrlege, så politi, så etterforsker i Kripos, så rytterpoliti i Oslo.. og hvet du hva jeg ble? Lærer .. jepp… logisk ♥ – nå tar jeg en mastergrad i spesialpedagogikk og det var jo absolutt ikke planen! Masse lykke til! 😀 ♥

    2. Kristine: Ja, skal ikke se bort fra at jeg kanskje ender opp med å studere noe jeg heller aldri hadde sett for meg :’) Tusen takk, og lykke til med mastergraden ?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg