Nytt prosjekt – capsule wardrobe

Ok, jeg er helt frelst, og bare mååååå fortelle dere om dette konseptet! Men først: story time!

Jeg er som jenter flest og elsker klær, mote, shopping og alt som hører med. Men jeg sliter litt, for uansett hvor stappa klesskapet mitt er, og uansett hvor mye jeg shopper, så har jeg aldri noe å ha på meg. Jeg bruker de samme 5 plaggene hele tiden, jeg har ingen personlig “stil”, og jeg bruker unødvendig mye penger og plass på klær jeg aldri bruker.

Og jeg trodde det måtte være sånn. Jeg trodde ærlig talt det var sånn verden fungerte og at det ikke var noen løsning eller et alternativ. Dette er bare “girl life” og “first world problems”. Men så snublet jeg over en video på youtube som skulle revolusjonere synet mitt på klær. En video om hvordan du ordner en capsule wardrobe.

Hva er en capsule wardrobe? Det er en minimalistisk “klessamling” med få plagg. Poenget er at alle plaggene skal passe med de andre plaggene i garderoben, slik at du kan få mange forskjellige antrekk med få plagg. Hvis du f.eks har 3 topper, 3 bukser og 3 jakker vil du ha 27 forskjellige outfits hvis alle plaggene kan brukes med hverandre. Og da har vi enda ikke regnet med hvis du bruker skjerf og sko i tillegg.

Haha, jeg gledet meg sååååå mye til å komme hjem fra skolen, rydde klesskapet og lage meg en capsule wardrobe! Det ble noen poser med klær som ble kastet, og etter det ryddet jeg bort alle vinterklærne og sommerklærne. For å få bedre oversikt hengte jeg alle hverdagsklær på stanga, og lot pysjer, sløveklær, jobbuniform osv ligge i skapet til høyre. Før hadde jeg alle gensere på stanga, og alle topper, bukser, sløveklær ++ i hylla. Det var veldig uoversiktlig og rotete.

Jeg har dessverre ikke ordentlig før-bilde, men dette fossilet fra 2013 fungerer som eksempel (se for deg 100 plagg til inne skapet slik at det blir skikkelig fullt)

OG NÅÅÅÅÅÅÅÅÅ *trommevirvel*

Det er så fiiiiiiint *-* Alle fargene går så fint sammen. Oversikten. Alle buksene, toppene, genserne og skjerfene på en og samme plass! Jeg blir jo inspirert bare av å titte inn i mitt eget klesskap, og det er en skikkelig herlig følelse! Jeg har ikke fulgt noen streng maks-grense på antall plagg, ettersom jeg har så mye fint jeg ikke ser vitsen i å kaste. For øvrig er høst/vinter-plaggene og sommerplaggene pakket bort i esker og lagt i hylla.

Jeg tror nesten det var det absolutt beste med konseptet, rett og slett å rydde bort alt jeg ikke bruker akkurat nå. Før ble jeg  overveldet av alle fargene, klærne og rotet når jeg åpnet skapet om morgenen, og det eneste jeg kunne se var flere hundre plagg jeg ikke ville bruke. Dermed var det vanskelig å plukke ut ting som passet sammen, faen, det var vanskelig nok å finne én ting jeg ville ha på meg blant alle plaggene jeg ikke ville bruke.


(slik ser det forøvrig ut i skapet til høyre nå, her er pysjer og sløveklær)

Fremover skal jeg forsøke å klare meg med bare disse plaggene en stund, for å kjenne på hva jeg egentlig trenger å tilføye garderoben min. Vet allerede at jeg trenger en ny vinterjakke, en ny svart bukse (i ordentlig kvalitet denne gangen..) og gjerne et par vesker og noen par sko. Meeeeen så er jeg fattig, og jeg har tusen utgifter fremover med tanke på flytting, studier osv. så jeg får se hvordan det går :’)

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg