Minimalistisk livsstil?

Det begynte med capsule wardrobe prosjektet, og jeg likte konseptet så godt at jeg tenkte å prøve det samme med sminken min. Jeg hadde ekstremt mye junk i sminkeskuffa, sånn just in case jeg trengte det senere. Jeg hadde 4 foundationer jeg aldri brukte fordi jeg ikke likte dem, så hva var egentlig vitsen med å ta vare på dem? Og vipps, plutselig hadde jeg sortert i smykkene, negelakkene og tech-skuffa også. Det var myyyyye som ble kastet, og det føltes veldig godt!

Bildene til venstre viser sminkeskuffen før, og sluttresultatet med bare en skuff til både negellakker og ekstrasminke. Bildene til høyre viser søppelbøtta som gradvis fylles opp, mens bildet i midten til høyre viser negellakk-skuffen før. Etterpå satt jeg igjen med en tom skuff, som jeg nå bruker til skrivesaker og bullet journal-greier. Kastet sikkert 80% av smykkene mine, 60% av negellakkene og 40% av sminken, og sminkebordet fikk seg en skikkelig opprydding.


 

Så slo det meg at jeg kanskje burde se litt nærmere på en minimalistisk livsstil, siden jeg er så lei av å ha hundre tusen eiendeler rundt meg som jeg ikke liker. Jeg har også alltid vært misunnelig på de som har så god “smak”, med en personlig og godt gjennomført stil. Antrekk, sminke og interiør som alltid ser smashing ut, tilsynelatende uten en eneste anstrengelse. “Sånn vil jeg også være” tenker jeg, og jeg tror at plassen å begynne er ved å kvitte meg med negativ støy (ting jeg ikke liker lenger) og ta vare på de tingene jeg virkelig liker.

Jeg kommer nok aldri til å bli en “true minimalist”. Jeg vil ikke slutte å shoppe eller slutte ta vare på ting jeg liker, og jeg føler så visst ikke for et liv med bare sort-hvitt farger, eller å måtte klare meg med så lite som mulig bare for å gjøre det. Men det hadde vært fint å legge mer tanke bak kjøpene mine, og kun kjøpe ting jeg VET jeg blir å elske og få mye glede av. Jeg liker også konseptet med å kvitte seg med shit man ikke liker lenger, som igjen lar de tingene man liker best få all fokus.

Også tror jeg det blir praktisk med en minimalistisk tilnærmelse til livet når jeg flytter til høsten. Da skal jeg leve på studentbudsjett og bo i en liten leilighet sammen med typen, som betyr dobbelt opp med ting som klær, nips og rot.

1 kommentar
    1. Jeg syns det er et godt tiltak med minimalistisk livsstil 🙂 De fleste trur jeg har mye mer enn de egentlig trenger- meg selv inkl. selv om jeg ikke er så veldig opptatt av materialistiske ting 🙂 Men, jeg må nok ta en ryddesjau og ikke kjøpe mer enn jeg faktisk trenger 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg