6 måneder med bullet journaling!

Nå har jeg snart hatt bujo-en min i 6 måneder! Jeg husker jeg var usikker på om jeg i det hele tatt ble å bruke den, og det kan jeg nå stolt si at jeg har gjort! Den har vist seg å være svært nyttig siden jeg kan bruke den til hva som helst uten å være redd for å “ødelegge” noe. Her holder jeg styr på avtaler og viktige datoer som hvis jeg har hatt en prøve på skolen, jeg har daglige “to do” lister og ukesmål, og har brukt den til idémyldring, skrive dagbok og lage lister over ting jeg trenger eller ting jeg vil huske.

Jeg vurderer å lage en flip-through video når jeg har skrevet den ut, men for nå tenkte jeg bare å dele litt av den, fortelle hva jeg har lært gjennom prosessen, hva som var bra og hva som kan forbedres 🙂

Hva kunne jeg gjort bedre?

Jeg burde (noen ganger) gjøre det mer simpelt

I en periode fra mars til mai brukte jeg nesten ikke bujo-en i det hele tatt. Det var tidkrevende å lage kreative, fine “weekly spreads”, og jeg følte ikke jeg hadde tid, overskudd eller inspirasjon til å holde på med bujo-en min, så jeg tok en pause. Jeg følte raskt at jeg mistet oversikt over hverdagen når jeg sluttet å bruke den, og i tillegg ser “hullet” mellom februar og mai ganske stygt ut, haha. Så neste gang jeg ikke har tid vil jeg forsøke å lage enkle og kjedelige weekly spreads, så kan jeg i hvertfall holde oversikt på livet uten alt styret med å pynte med farger og tegninger.


(eneste weekly spread jeg lagde i april heh…)

Skulle ønske jeg kjøpte en Leuchtturm

Det er jo greit å starte med den notatboka du har for hånden for å finne ut om dette er noe for deg eller ikke. Men nå er jeg ganske lei av denne drittboka haha. Den er linjert, jeg kan nesten ikke bruke noen tusjer eller penner uten at de “blør” gjennom arkene, og stroppen som skal holde boka igjen ble ødelagt etter to knappe måneder. Jeg vil virkelig skrive den ut tho, men vurderer sterkt å kjøpe meg en Leuchtturm til jeg begynner på uni. Vi får se hvor lenge jeg holder ut med denne drittboka.

Er for sparsom med plassen

Jeg har vært veldig redd for å bruke for mye plass i bullet journalen min, og det har endt opp med at ting har blitt presset sammen og dermed veldig uoversiktlige. Dette gjelder spesielt for den årlige oversikten helt i starten. Siden hvor jeg har skrevet ned alle hendelsene er så uoversiktlig og rotete at jeg vil spy, haha! Så jeg skal tørre å bruke mer plass i neste bullet journal på å gjøre ting oversiktlig og pent.

Ingen flere daily logs

Jeg bruker ikke bujo-en min ofte nok til at daglige oppdateringer er vits i å følge med på. Habit trackers, gratitude logs og lignende er altså ikke noe for meg. Men jeg har lyst til å prøve å føre en søvnlogg, så har egentlig lagt det helt fra meg ennå… Vi får se hva jeg gjør fremover!


(forsøk på gratitude log og habit tracker, flere ganger jeg måtte sette meg ned og fylle inn for de fire siste dagene på en kveld fordi jeg alltid glemte det av)

Også alt det som har vært bra!

Jeg har kommet over perfeksjonismen min

Tidligere har jeg hatt problemer med at alt MÅ være perfekt. En liten feil og jeg gir opp hele greia, med en konklusjon om at jeg suger balle og aldri burde ta i en blyant igjen. Jeg var derfor litt bekymret for at det samme skulle skje med bujo-en, og i starten var jeg ganske fin på det og måtte være kjempekreativ for å dekke over alt av feil så pent som mulig. Nå kunne jeg ikke gitt mer faen haha!


(denne uka klarte jeg å hoppe over datoen 20, og skrev dermed 21, 22 og 23 på feil dager. Jeg bare skrev de riktige datoene rett over de feile, orket ikke bry meg mer enn det)

Hverdagen er blitt enklere

Det jeg elsker mest med bullet journalen er at jeg kan holde orden på alt fra A til Å! Årlig oversikt hjelper meg å holde styr på de viktige datoene, som jeg deretter overfører til månedlig oversikt når vi kommer inn i en ny måned, som jeg igjen overfører når jeg lager weekly spread med oversikt over den kommede uken. Og hvis jeg begynner å legge planer for 2018 kan jeg bare lage en ny side som heter “planer for 2018”. Eller hvis jeg får en blogg-idé kan jeg lage en ny side dedikert til idéen, uten at det ødelegger “set-upen” i boka som det ville gjort i en vanlig almanakk. Elsker bujo-en min<3

Jeg har laget så mye fint!

Haha, jeg gruer meg nesten litt til jeg må starte en ny bujo, jeg har jo laget så mye fint i den jeg har nå! Jeg har ikke fått laget så mange “collections”, lister, moodboards osv som jeg trodde jeg kom til å gjøre, men jeg er ganske fornøyd med de jeg har laget. Bujo-en har skapt en gnist i kreativiteten min jeg ikke har følt på lenge, og jeg er blitt inspirert og motivert til å utforske min kreative side ved å eksperimentere med f.eks doodles og handlettering.


Eksperimentere med layouts

Nå har jeg prøvd ut en god del weekly spreads, og det endrer seg litt hva jeg liker og foretrekker. Nå har jeg funnet en grei layout som jeg har brukt de siste to månedene, men who knows, plutselig får jeg en annen idé jeg vil prøve ut også gjør jeg det! Jeg liker den kunstneriske friheten jeg får til å kunne organisere layoutene mine slik jeg vil. Jeg er derimot ganske fornøyd med måneds-oversikten min og tror ikke jeg blir å endre den med det første.




(min månedlige oversikt og to typer layouts jeg har vært fornøyde med)
 

Det er lov å kopiere andre sine idéer!

Siden en bujo er noe personlig og noe som egentlig bare du skal se og bruke er det 100% lov å kopiere andre sine idéer og gjøre det til ditt eget!

Har du prøvd bullet journaling? 🙂

4 kommentarer
    1. Jeg er ikke noe flink til å bruke den, synes habit tracking er det eneste som virkelig er morsomt, men jeg har en som jeg bruker ved siden av min vanlige planlegger (som jeg bruker slavisk og er helt avhengig av!). Jeg har en del av de samme problemene som deg, men har kommet over det til dels også!

    2. mairho: du altså<3 men skjønne ærlig talt ikke koffer du som e så glad i liste ikke lage dæ en sånn her, ville jo vært midt i blinken for dæ egentlig!

    3. Vurderte det faktisk veldig sterkt etter detta innlegget! Begynte å bruke mer farga og tusja når æ laga liste, og det va jo sååå gøy 😀 Har riktignok ei veldig shit kladdebok liksom, men kunne jo ha kjøpt ei ny til å lage bullet journal!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg