23 år og endelig ferdig med videregående!

For tre dager siden hadde jeg skoleavslutning og kan endelig si at nå er jeg også ferdig med videregående!

Det er ganske sykt, det føles ennå ut som om det var i forrige uke jeg hadde min første skoledag. Året har med andre ord fløyet forbi! Den andre grunnen til at det er så sykt er fordi det var en periode hvor jeg sterkt tvilte på om jeg noen sinne kom til å bli ferdig. Etter noen mindre vellykkede privatist-eksamener og en avslått søknad om skoleplass på Stangnes vgs for året 2015/2016 begynte jeg å lure på om jeg noen gang kom til å få gjort ferdig videregående. Og nå har jeg endelig det!


( meg og Tanja fra skoleavslutningen<3 )

Som om ikke det var nok har jeg virkelig overgått meg selv hva karakterer angår. Jeg har kun femmere og seksere i standpunktskarakterer, og jeg klarte også å få 6 på skriftlig eksamen i norsk hovedmål! Så er dere klare for den ultimate extreme makeover?

Her har dere karakterkortet mitt fra da jeg gikk påbygg året 2012/2013 og fra dette året 2016/2017:

Jeg er faen så stolt ass! Fikk kke med hele fraværet for i år, men det var da 2 dager og 6 timer, vs. fraværet mitt i 2012/2013 på 34 dager og 135 timer. Litt forbedring bare, hehe.


Men alt er ikke bare rosenrødt. Problemet er at jeg har fått en god del karakterer på vitnemålet som jeg ikke trodde kom til å være med. Dette ruinerer de gode karakterene fra i år og gjør det lite sannsynlig at jeg kommer inn på grunnstudiet i realfag på NMBU… Det dreier seg i hovedsak om to privatist-eksamener og medie-karakterene fra tredjeåret. Jeg trodde privatist-eksamener fungerte som standpunktskarakterer (u know, for å forbedre en karakter liksom…) og at jeg ved å ta fagene igjen i år ville få nye karakterer, men privatist-eksamenene står på vitnemålet som egne eksamenskarakterer. Også trodde jeg at siden jeg har tatt et annet valgfag i år at den karakteren ble å overrule mediekarakterene fra tredjeåret, men det gjør den da altså ikke.

Så nei, jeg tror ikke jeg kommer inn på realfagsstudiet på NMBU, og vet ikke helt hva jeg skal gjøre… Jeg har ikke råd, eller spesielt lyst til å betale i dyre dommer for å gå privatskole hos f.eks Sonans, og jeg har ikke søkt meg inn på noen andre forkurs med realfag. Uansett har jeg ikke særlig lyst til å bruke enda flere år på å få spesiell studiekompetanse og gode karakterer nok til å kunne gjøre akkurat det jeg vil, så med mindre jeg kommer inn på NMBU blir det bachelor i Optometri i Kongsberg likevel.

Jeg er ganske skuffet og trist fordi vitnemålet mitt ble slik. Det føles ærlig talt som om systemet er laget for å straffe deg for hver minste feil du har gjort, og ingenting kan bøtelegge for det. Men når en dør lukkes åpnes et vindu, eller hva det nå er de sier. Og enten så går det bra, eller så går det over. Jeg er sikker på at jeg kommer til å leve et godt liv uansett hva som skjer!

Men hallo, kan ikke dere alle som har søkt grunnstudium i realfag på NMBU gjøre meg en tjeneste og takke nei til plassene deres? Da hadde jeg blitt syyyykt glad!!! Neida (joda). Lov å håpe.

2 kommentarer
    1. Birgitte Østby: Jeg har gode karakterer i år, men har mange karakterer fra første og andre-året på vgs som drar snittet mitt voldsomt ned. Med alle karakterer på vitnemålet og alderspoeng har jeg da 4.7 i snitt, mens snittet for realfagstudiet er 5.6 :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg