Storytime – Håret mitt

Haha, her kommer muligens det mest overfladiske og uinteressante innlegget på bloggen noen sinne. Vet ikke hvor interessant det er for dere å lese en historie om mitt hår, men det er en viktig historie for meg. Så jeg tenkte å dele den her, så får jeg dokumentert fremgangen jeg har hatt så langt og kan se tilbake på den om noen år.

Jeg vil påstå at sist gang jeg hadde ordentlig langt hår var i 7.klassen på barneskolen. Jeg klipte håret mitt til rett under ørene ved slutten av barneskolen, og har siden da eksperimentert med forskjellige frisyrer og hårfarger.

 

Jeg begynte for alvor å eksperimentere med hårfarger da jeg var 15 år. Jeg bleket håret nærmest mulig hvitt, og har siden hatt en rekke forskjellige hårfarger. Jeg var avhengig av å alltid fornye håret, og følte meg rastløs og kjedelig hvis jeg hadde samme hårfarge for lenge. Med bleking og farging blir håret ganske skadet, og jeg måtte stadig klippe de slitte tuppene. Håret ble kortere og kortere, og jeg begynte å bruke extensions for å kompensere. Jeg ble etterhvert også avhengig av extensions, og følte meg direkte stygg uten dem.

 

Siste gang jeg helbleket håret var mai 2014. Jeg klipte håret, bleket det og farget det lyserosa. Jeg hadde kjøpt meg nye extensions, og klippet derfor håret slik at det skulle blende seg med extensionene. Men jeg ble ikke fornøyd med resultatet og farget håret brunt igjen etter en kort uke. Jeg sluttet også med extensions til hverdags.


 

Oktober 2014 begynte jeg å klippe meg regelmessig. Jeg klippet meg hos en frisør ved navn Kasey, som ble fast frisør for meg i ett år. Sist jeg hadde vært hos frisøren ble klippen så dårlig at Kasey spurte om jeg hadde forsøkt å klippe meg selv. Tidligere hadde jeg også blitt skamklipt, så jeg var ganske redd for frisører. Jeg var åpen med Kasey og fortalte om min frykt for frisører, som alltid prøvde overtale meg til å “klippe alt”, og som alltid klipte for mye. Han var forståelsesfull og klipte ikke mer enn nødvendig, og vi la en plan for hvordan jeg skulle få langt hår uten å måtte klippe av alt og starte fra scratch.


 

I en lang periode klipte jeg meg regelmessig, men håret forble samme lengde. Ettersom jeg hadde brukt extensions hadde jeg en frisyre tilpasset det. Kort fortalt var håret klipt opp i forskjellige lengder, og var veeeeldig tynt nederst. Så siden 2014 har jeg jobbet for å jevne ut håret og få fylde i lengdene. Det har til tider resultert i en ganske grusom frisyre som jeg virkelig hatet (se 2015/2016 nederst). Lenge så det ut som om jeg prøvde å gro ut en gammel hockeysveis.

Øverst – mars 2015, juli 2015, januar 2016   //   Nederst – mai 2016, oktober 2016, januar 2017

 

Sist gang jeg var hos frisøren var i januar 2017. Det har vært kjipt å dra til friøsren. Hver gang jeg begynte å få litt lengde på håret måtte jeg ofre de ekstra centimetrene for å jevne ut lengdene. Men det har vært verdt det, for den liksom-hockeysveisen så ikke riktig god ut. Og nå er det ikke lenge igjen før jeg har den lengden og frisyren jeg alltid har ønsket meg!

Øverst – januar 2017 før og etter frisør  //   Nederst – november 2017   //   Til høyre – fletter i mai 2017

 

Det føles så utrolig godt å se forskjellen! Jeg kan se hvordan de mest oppklipte lengdene nesten har vokst helt ut. Hvordan lengdene som var så tynne nå har fått ordentlig fylde. Jeg er veldig stolt over at jeg har klart å slutte med bleking, farging og extensions, til fordel for å gro ut det håret jeg ønsker meg.  Det er sykt deilig å ikke føle behov for å bruke extensions, og kunne krølle og flette håret uten å få “kort hår”.

Jeg trenger dog en tur til frisøren asap, bare 10 måneder siden sist jeg klipte meg haha! Og en liten overfarging, da lengdene er ganske bleket av sol og slitasje. Min ideelle lengde er sånn ca midjelangt, og det tror jeg ikke er så langt unna. Gleder meg til å nå målet mitt!

2 kommentarer
    1. Syntes du har sykt fint hår nu! Sist æ stussa tuppan littegranne (under 1 cm) va i juni og har i ettertid stripa hele håret, så det begynne å bli på tide hos mæ også 🙄 Målet foreløpig e jo å ha hår som når ned til magen, men det tar si tid, haha :(((

    2. mairho: Tusen takk, æ e ganske fornøyd med det sånn som det e nu ja 😀 Men liiiitt lenger skade jo ikke hehe. Vil ha mermaid hair! Håret ditt e jo blitt ganske langt nu, så kan vel ikke være mer enn ett år unna før du når målet ditt?

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg