Mitt 2017

Herregud for et år det har vært! Jeg tenkte litt over det, og 2017 har ikke vært fylt med så mye pole eller syke fester, jeg har heller ikke reist verden rundt eller tjent millioner på bloggen. Så ved første øyekast virket ikke 2017 som mitt år. Men dette er faktisk det året jeg endelig fikk gjort det som “alle andre” på min alder har gjort før meg. I 2017 fullførte jeg endelig videregående! Og med det realiserte jeg drømmen om å komme meg ut av mammas kjeller, flytte sammen med Jonas og starte på studier i en ny by. Jeg er faen så stolt, endelig klarte jeg det!

Her er et tilbakeblikk på mitt 2017 🙂

 

Januar

Jeg startet bullet journaling, som faktisk var et av nyttårsforsettene mine. Det kan jeg jo stolt si at jeg har klart å opprettholde! Et annet nyttårsforsett var å trene pole jevnlig, og jeg startet lett med mål om en økt i uka. Jeg var veldig motivert, og førte opp alle økter i en logg i bullet journalen. Ellers fylte jeg 23 år den 21 januar, som jeg feiret med deilig middag på Steakhouse med Jonas.

 

Februar

Treningsmotivasjonen var enda tilstede i februar, så jeg trente en god del pole og hadde en økt hos Maria. Jeg jobbet hardt med skolen, og begynte virkelig å tenke på hva jeg skulle gjøre etter videregående. Jeg hadde også blitt innkalt til sivilforsvaret, som jeg først fikk panikk for. Det satt liksom en liten stopper i planene mine med tanke på flytting og utdannelse. Meeeen det ordnet seg heldigvis.

 

Mars

Bloggingen var ikke på topp hos meg i mars, men husker jeg riktig var det mye skole den måneden med tentamen og greier. Jeg oppdaget konseptet Capsule Wardrobe, og fikk med det øynene opp for en minimalistisk livsstil. Jeg lever på ingen måte som en minimalist, men jeg fant mye glede i å gå gjennom tingene mine og kvitte meg med unødvendig junk, og vil si at jeg har blitt litt mer mindfull når det kommer til shopping, forbruk og omgivelsene mine. Så det var nå godt for noe, selv om jeg ikke endte opp som en minimalist!

 

April

Haha, jeg blogget ikke så mye i april, men det var litt av en måned for meg!

Det var siste innspurt med tentamener og prøver før eksamen i mai, og jeg husker jeg var så stressa denne perioden. Jeg følte at hele fremtiden min hang i en tynn tråd, om jeg feilet på neste prøve var det bare å glemme noen flytting eller utdannelse. Bare overdrivelser selvfølgelig, men det var ikke så veldig kult å være i den bobla.

Økonomien var også roten for mye frustrasjon da jeg gikk påbygg. Litt av poenget med Capsule Wardrobe-prosjektet er å få oversikt over hva du har, og hva du trenger. Det var mildt sagt mye jeg trengte, men på det “budsjettet” jeg levde på (om man kan kalle det det) måtte jeg bare innse at jeg ikke kom til å få råd til nye klær før om mange måneder. Men jeg hadde et gavekort på BikBok som jeg fikk meg en cardigan for, også fikk jeg nye briller i gave av mamma, så litt nytt ble det på meg!

Ellers ble jeg med Jonas sin familie på hytta i påsken, og herreguuud som jeg koste meg! Øl og kortspill i gapahuken til langt på natt, masse godteri og Zelda Breath of the Wild. Ellers hadde vi skidag på skolen, som var sykt gøy. Mobilen min ble stjålet på byen, og jeg begynte for alvor å trene rumpa.

 

Mai

I mai blogget jeg ikke noe, men det skjedde masse spennende likevel! Vi hadde noen siste tentamener og prøver på skolen, samt skriftlige eksamener i norsk i mai. Også fikk jeg møte Erna Solberg da hun besøkte skolen vår for å snakke om fraværsgrensa. Det var stas, og jeg var selvfølgelig kjempenervøs og starstruck lol.

Jeg og Jonas var i navnefest i Bodø for tantebarna mine, og kombinerte det med besøk hos Daniel og Silje.

Jeg skulle egentlig ha pole-forestilling for en fotoklubb den 3 juni, så jeg trente til den store gullmedaljen i mai, før det viste seg at lokalene ikke funket for noen av stengene mine lol. Det er liksom ikke meningen at jeg skal få framført noensinne.

 

Juni

Siden jeg ikke trengte å ha muntlig eksamen fikk jeg fri fra skolen så og si hele juni. Det var helt fantastisk, og jeg nøt noen solfylte dager i starten av måneden. Ellers jobbet jeg så mye som mulig for å spare opp penger til flytting, og fikk råd til litt etterlengtet fornying av garderoben. Jeg fikk også tilbake på forsikringen slik at jeg endelig fikk meg ny telefon.

Høydepunktet for juni var selvfølgelig å bli ferdig med videregående og få vitnemål. Herregud som jeg hadde ventet på denne dagen! Jeg nådde alle målene mine når det gjaldt standpunktskarakterer, og fikk til og med 6 på skriftlig eksamen i bokmål. Det var virkelig min dag, jeg er så stolt over meg selv!

 

Juli

I begynnelsen av måneden dro jeg og mamma en tur til Finnsnes. Vi klarte å punktere, så turen varte litt lengre enn vi hadde tenkt, men det var en så utrolig fin tur! Vi tok inn på hotell, spiste fantastisk god mat på restaurant, stod opp midt på natten for å kjøpe baconpølse og utforske Finnsnes by night. På turen hjem stoppet vi innom en bruktbutikk hvor jeg fikk tak i en del bøker av Stephen King, Norgesglass og telysholdere av himalayasalt.

Så og si hele sommeren bodde jeg hos Jonas, og siden jeg ikke var hjemme begynte jeg å pakke allerede da. Den 18 fikk vi svar fra samordna opptak på søknad om høyere utdanning, og jeg kom inn på optometri. Jeg hadde søkt meg inn på realfagsstudium ved NMBU på førsteplass og så og si ordnet alt klart på Ås, så da ble det helomvending. Vi måtte finne oss leilighet i Kongsberg, si opp studentleiligheta på Ås, ordne med flyttelass, flybilletter osv. Det var nervepirrende og hektisk, men det gikk.

 

August

Høydepunktet for august må ha vært da jeg fikk vite at de fant noen til å overta studentleiligheten på Ås, så jeg slapp å måtte betale noe som helst på den. Herreguuuud for en lettelse det var! Ellers var det noen fine solskinnsdager med grilling og fest før jeg og Jonas skulle flytte. Jeg øvde mye matte, siden jeg ikke kunne delta på mattekurset skolen holdt før skolestart. Og jeg fikset endelig nytt design til bloggen. Den 13 august var min og Jonas sin siste dag i Harstad, flyttelasset ble hentet, og den 14 satt vi på flyet på vei sørover.

De to første ukene i Kongsberg var nok mine mest stressende uker noen sinne. Jeg begynte på skolen dagen etter vi kom frem, flyttelasset vårt kom ikke før den 17 august, vi måtte kjøpe møbler som skulle monteres, og på toppen av det hele skulle jeg også være med på fadderuka. Never again sier jeg bare!

 

September

Første søndagen i september kom lillesøster Amanda og samboeren hennes Erlend på besøk<3 Vi hadde en fantastisk dag sammen med tur, mario party og pizza. Resten av måneden var jeg mye syk, og jobbet hardt med å henge med på skolen. I avbrekkene koste jeg meg med Neko Atsume, og lagde en digital garderobe med bilde av alle klærne mine.

 

Oktober

I oktober tok økonomien seg opp et par hakk, og jeg fikk tatt meg et par ordentlige runder med shopping. Ingenting er så digg for en student som å kunne unne seg litt ekstra.

Simen plukket meg og Jonas opp for en tur til Gjøvik. Der besøkte vi Sondre, og de andre Harstad-guttene i kollektivet. Jeg fikk endelig startet på min nye bullet journal, og jeg dro til Tønsberg for å ha min første uke i praksis. Der bodde jeg hos Ida Elise og Joakim, og hadde noen fantastiske dager i Norges eldste by. I slutten av måneden kom Ivan, en kompis av Jonas på besøk. Alltid så koselig når folk orker å ta seg turen innom Kongsberg for å besøke oss!

 

November

November startet med bursdagsfeiring for Ida Elise! Da ble det en kort helgetur til Tønsberg for fest og moro, men jeg som nettopp hadde begynt å forberede meg til eksamen endte dessverre opp med å ta tidlig kveld, hehe.

Slik fortsatte november med lesing og pugging. I mellom slagene tok jeg meg litt fri for å blogge, og drømme meg bort med nettshopping. Jeg skrev et innlegg om fremgangen jeg har hatt med å gro ut håret mitt, og skrev ønskeliste til jul og viste frem kjoler jeg kunne tenke meg.

 

Desember

I desember dro jeg på besøk til lillesøster i Oslo, og hadde det koselig med julemarked og liiiiittegrann shopping. Helga etter satt jeg og Jonas barnevakt for Jonas sin kusine. Det var koselig, gøy og utfordrende å prøve seg som “foreldre” for en dag.

Rett etter blogginnlegget om Oslo takket internett for seg, og jeg fikk dessverre ikke blogget noe mer den måneden. Det var kanskje like så greit, for da fikk jeg fullt fokus på den siste eksamen som var den 12 desember. Hele uka etter brukte jeg på å spille Pokemon Omega Ruby, før jeg og Jonas pakket kofferten og dro til Harstad for å feire jul.

Jula var over på et blunk. Det var full fart fra morgen til kveld, mange fester å delta på og folk å møte. Men det var så koselig å se alle sammen igjen, og spesielt familien og byen som jeg ikke har sett siden i sommer. Året avsluttet vi med tidenes fest sammen med de beste folkene!

 

Hva husker du best fra 2017? 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg