Tips for smart shopping

Etter jeg bega meg ut på mitt capsule wardrobe og decluttering-eventyr har jeg plukket opp noen tips og triks for hvordan man skal shoppe smart. Jeg har selv vært der hvor jeg shoppet og shoppet, men “aldri” hadde noe å ha på meg, og jeg var ganske misfornøyd med garderoben min. Jeg trodde løsningen på problemet var å shoppe mer, uten noen tanker over hva jeg trengte, hva jeg liker etc. Jeg endte opp med en stappfull garderobe, full av klær som ikke ble brukt og som jeg ikke fikk noen glede av.

Men etter jeg begynte på capsule wardrobe prosjektet har jeg sakte men sikkert bygd opp en garderobe jeg liker og er ganske fornøyd med! Alle ting jeg har gått til innkjøp av etter jeg startet prosjektet har blitt elsket og jeg har fått brukt dem godt allerede. Så jeg tenkte å dele mine tips og triks med dere, hvis det er noen andre som sliter med å shoppe smart!

 

1. Gå gjennom alt du har fra før av, og skriv en liste over hva du trenger

Dette er et must. Hvordan skal du shoppe smart om du ikke har oversikt over hva du har og ikke har? Skriv en liste over ting du trenger, og en liste over ting du ønsker deg. Når du har oversikt er det mye enklere å bruke pengene bevisst, i stedet for å gå på en reckless shoppingspree hvor du ender opp med tre nye pysjamaser når du egentlig trenger vintersko.

Min lille liste i den gamle bullet journalen. Nå har jeg faktisk nesten alt på lista, mangler rosa skjørt, skinnhansker og fitted joggers!

 

2. Definer din egen stil

Hear me out! Jeg vet det er mange som påstår at de ikke har en spesifikk stil, men alle har ting de liker å ha på seg, og ting de aldri ville gått med. Du må ikke passe inn i en typisk boks som “klassisk” eller “gother” for å ha en personlig stil, bare finn ut hva du liker og ikke liker. Skriv en liste og få oversikt. Da er det lettere å finne plagg du liker og som du faktisk blir å bruke, og lettere å holde seg unna plaggene som ser fine ut i butikken men som aldri bli brukt så snart du får de i skapet.

Noen spørsmål å stille deg selv

– Hvilke farger liker jeg å ha på klærne mine?

– Hvilke silhuetter liker jeg? (løstsittende klær, tettsittende klær, en blanding, skjørt med utsving, etc)

– Kan jeg definere stilen min som sporty, jentete, klassisk, androgyn eller noe annet?

– Hva er favorittplaggene mine?

– Hvordan skulle jeg ønske at jeg kledde meg?

– Hva er det jeg ikke liker?

Du kan bruke pinterest til å finne inspirasjon, og lagre outfits som passer til din stil!

 

3. Passer det med garderoben din?

Når du har funnet et plagg du ønsker å ta med deg hjem, tenk over hva du allerede har i garderoben som dette plagget vil passe sammen med. Det er lite vits i å kjøpe et plagg som aldri blir brukt fordi det ikke passer med noe av det du har fra før.

 

4. Tenk over det

Om du ønsker deg noe som er dyrt, eller som du strengt tatt ikke trenger, ta deg noen dager til å tenke på det. Hvis du glemmer det var det tydeligvis ikke drømmeplagget, men hvis du ikke klarer slutte å tenke på det vet du at du har funnet noe du elsker!

 

5. Unngå dupes

Ikke kjøp dupes til plagg du har fra før. Ok, hvis du bruker hvite t-skjorter så ofte at du trenger en ekstra mens den andre er i vask er det ok. Men vi har ofte plagg vi er svake for, og som vi gjerne kjøper nesten hver gang vi er på shopping. Men du trenger jo ikke 10 svarte ankelboots, eller 10 røde bh-er, eller 10 stripete gensere. Du har jo en i garderoben fra før, så å bruke penger på en til kommer ikke til å gjøre den store forandringen.

bilde fra http://www.missmoss.co.za/2015/02/19/stripes/

 

6. Prøv alltid plagget før du kjøper det

Dette er min gyldne regel! Det er så kjipt å komme hjem med et nytt plagg, bare for å oppdage at det ikke passer, er ukomfortabelt på, eller ikke ser like fint ut på som det gjorde på hengeren i butikken. Og alt for ofte returnerer vi ikke plagget, og har dermed kastet bort penger på noe vi ikke kommer til å bruke. Det er bare penger rett ut av vinduet.

 

7. Fiks deg før du drar og shopper

Du blir ikke å finne noe fint hvis du føler deg som et dass, så fresh deg opp før du drar på shopping! Det er også lurt å kle seg smart. Ta på deg favoritt-jeansen og favoritt-bhen slik at du har en base som fungerer til det meste.

 

8. Ta deg tid til å finne noe du liker

Noen ting trenger man kanskje asap, men det er ikke vits i å kjøpe noe du ikke liker. Hvis det er noe du trenger kommer du jo til å måtte bruke det, og det er jo bare kjipt å bruke noe du ikke føler deg fin eller komfortabel i. I verste fall kommer du til å unngå å bruke det, og da er det jo bare bortkastede penger. Så ta deg tid til å fine noe du liker!

2 kommentarer
    1. Detta innlegget skal æ seriøst ha som favoritt i bokmerkerada!! Har så lenge hatt lyst til å få gjort nåkka med innholdet i garderoben min som ALDRI blir brukt men som æ syntes e fint, og nu ser æ at det faktisk e en grunn eller to til at det ikke blir brukt også. Thank you 👏

    2. mairho: Haha, ur welcome! Trur alle har noen plagg i skapet som bare heng der til pynt, men som student e budsjettet så stramt at æ heller vil bruke pengan mine på plagg æ vil gå med :p

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg