Hvordan bli fornøyd med bilder av deg selv

Nylig begynte jeg å publisere bilder av antrekkene mine på bloggen. Det er noe jeg har ønsket å gjøre i mange år, men som jeg aldri har gjort. En av grunnene har vært at jeg synes jeg er ufattelig ufotogen. Tusen forsøk, og det er kanskje ett bilde jeg blir 99% fornøyd med. Perfeksjonist er jeg også, og vil ikke poste noe som jeg ikke selv er fornøyd eller komfortabel med.

Men man kommer ikke langt i verden ved å sitte på gjerdet og vente på et mirakel. Så jeg har gjort litt research, og funnet noen tips som har hjulpet meg på god vei. Bildene mine er kanskje ikke topp-blogger materiale, men jeg klarer i hvertfall å bli sånn høvelig fornøyd uten å bruke halve dagen på fotografering og photoshop. Tenkte å dele disse tipsene med dere, så kanskje jeg kan hjelpe en annen stakkar som sliter med å bli fornøyd 🙂

 

1. Å være fotogen krever øving

Selvfølgelig er noen født fotogene (heldiggriser). Men vi andre må smøre oss med tålmodighet og lide oss gjennom noen kleine fotograferinger før vi blir vant til å være fremfor kamera. Lære seg teknikkene, poseringer, hvilke vinkler som kler en best, hvordan utnytte lyset osv. Disse tingene tar tid å få på plass.

 

2. Utforsk forskjellige poseringer og ansiktsuttrykk

Repetitive bilder er kjedelig, så prøv å finne minst tre poseringer og ansiktsuttrykk du kan bytte på. Jeg liker blant annet å smile, ha øynene lukket, lage et rart sikk-sakk-mønster med armene mine, og stå på “usynlige” hæler.

 

3. Let etter ting du er fornøyd med

Noe annet man må øve seg på er å se etter ting man er fornøyd med. Det er vanskelig å bli fornøyd med bilder hvis du kun fokuserer på det du ikke liker. Kanskje var ikke poseringa helt optimal på det ene bildet, men håret så amazing ut! Eller at smilet var fint. Eller at øynene var store og fine, eller at sminken kom skikkelig godt frem. Prøv å gi deg selv litt ros også, og ikke bare selvkritikk.

 

4. Gi deg selv et tidsrom

Prøv å gi deg selv 20 minutter maks på å ta bilder, også får det være nok. Plukk ut de beste av de bildene, og si deg fornøyd med det. Med et kort tidsrom har du ikke tid til å være så utrolig selvkritisk. Det får bare duge.

 

5. “Ingen bryr seg”

Kanskje du overanalyserer alle bildene av deg selv til du ikke liker dem lenger. Det er det ingen andre som gidder å gjøre. Hvis uttrykket “ingen bryr seg” har en positiv vinkling, så er det i disse situasjonene. “Ingen bryr seg”, ja da kan du like så greit bare gjøre det. Post bildene, for ingen bryr seg om at leppene dine ser små ut eller det ene øyet er litt større enn det andre.

 

6. Noen generelle tips for posering

– Ikke se rett inn i linsa, det vil ofte se unaturlig ut. Se heller litt over den.

– Hvil hånda på hofta og stikk albuen litt ut fra kroppen for å unngå svære overarmer.

– Å stå på tå, eller å ta på seg “usynlige hæler” kan gi en fin illusjon av lengre ben og smalere kropp. Eventuelt se litt merkelig ut fra siden, lol.

– En “tilfeldig” posering slår aldri feil. Du kan late som om du retter på veska, flipper håret unna veien, setter solbrillene opp i håret etc.

 

Har du noen tips og triks? 🙂

6 kommentarer
    1. Har slitt veldig med det å ta ok bilder, men fant til slutt ut at hovedproblemet i bildene mine var øynene! Ved å sperre opp øynene mer så jeg mer opplagt ut, og plutselig ble bildet fint.
      Tror jeg skal sette et lite bokmerke på dette innlegget, nyttig lesing. ^^

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg