Hvordan jeg fikk langt hår

Noen lurte på om jeg kunne skrive litt om hvordan jeg vokste ut håret mitt, og det kan jeg jo selvfølgelig gjøre 🙂

 

 

Det skal da sies at det har tatt meg nesten fire år å vokse ut håret. Det har ikke vært en kort prosess som har skjedd over natten, og jeg har måtte smøre meg med god tålmodighet. Jeg hadde heller ikke noe godt utgangspunkt da jeg bestemte meg for å gro håret langt. I mange år hadde jeg styrt med hårfarging og bleking, selvutført hjemme. Jeg hadde også brukt clip in hair extensions i flere år. Hadde håret mitt i utgangspunktet vært sunt og friskt hadde det nok tatt kortere tid å gro det ut.

Så, høsten 2014 bestemte jeg meg for å slutte å bleke og farge håret, slutte med extensions, og heller gro ut mitt naturlige hår. Her er bilde etter første klipp hos frisøren, og det utgangspunktet jeg startet med.

 

Så, her er det jeg gjorde for å gro ut håret mitt.

1. Sluttet med bleking og hårfarging. Dette tror jeg de fleste har skjønt man må holde seg unna når man skal gro ut håret. En sjelden gang farger jeg over håret for å jevne ut fargen. Dette gjør jeg ca. hvert andre år.

2. Sluttet å bruke hair extensions. Clip on hair extensions er nok ikke verstingen, men det sliter på håret det også.

3. Minimalt med varmebehandling. Jeg bruker så og si aldri slettetang, krølletang og liknende i hverdagen.

4. Klippe meg jevnlig hos frisør. For det første så var jo håret mitt utrolig skadd fra før av, også hadde jeg en frisyre som var tilpasset bruk av hair extensions. Så for å gradvis få bort alt det som var skadd etter bleking, og for å over tid få en finere frisyre, klipte jeg et par centimeter av håret omtrent hver tredje måned.

5. Investere i gode hårprodukter. De produktene jeg har sverget til er Redken sin All Soft serie og Diamond Oil serie, hvor jeg har brukt All Soft balsam og Diamond Oil shampo og hårkur. Jeg kurer håret en gang i uken. Ellers har håroljen Luxe Oil fra Wella SP vært en life saver!

6. Børster aldri håret når det er vått. Håret er ekstra skjørt når det er vått, så det har jeg unngått å gjøre i flere år. For å ikke få floker børster jeg det heller før dusjen, også er jeg forsiktig når jeg masserer inn sjampo og balsam.

7. Lite tukling med håret generelt. Det er sjelden jeg har tid eller energi til å ordne håret i hverdagen, så det får for det meste være i fred. Mindre tukling = mindre slitasje.

8. Vasker håret så sjelden som mulig. Oljene fra hodebunnen din er veldig pleiende for håret, og ved for mye vask kan håret tørke ut. Er du riktig uheldig kan du begynne å slite med at håret blir fett veldig fort, da talgkjertlene i hodebunnen må kompensere for at du fjerner oljene hele tiden.

Dette er de tingene jeg har gjort for å få håret til å vokse. Noen andre tips som kan hjelpe er å sove med håret i flette, unngå å svømme i svømmebasseng (klorin sliter utrolig mye på håret!), og sørge for å få i deg nok vitaminer og proteiner.

 

Håper det hjalp <3

20 kommentarer
    1. Dæven kor langt hår du har fått! Har vurdert den hårolja ei stund nu, for æ syntes kokosolje funke best som hårkur og ikke til å ha i tørt hår. Må kanskje investere i den 😀

    2. mairho: Thanks giiirl <3 Æ synes Luxe Oil e amazing, men har tidligere brukt Loreal Elvital Extraodinary Oil som også funka veldig bra 🙂 Den e jo budsjettvennlig, så kan være verdt å teste ut om det blir en long stretch å kjøpe Luxe Oil :p

    3. Punkt 8. Jeg dusjer hver dag for at håret mitt skal føles rent, og føler det blir fettete om det går lengre tid enn det mellom dusjene. Tror du det kan være fordi jeg dusjer for mye?
      Og hvis ja, vil det da si at hvis jeg venner håret med å ikke dusjes så ofte, vil det etterhvert ikke bli fettete så fort, eller er det too late fordi jeg allerede har “ødelagt systemet”? Høres ut som om du kan litt mer enn meg :p
      Hilsen dusjeavhengig super-fan

    4. Ida Elise: Hvis du har for vane å vaske håret hver dag, og du har gjort dette i lengre en måned så kan det være derfor håret ditt blir oljete fort. Systemet blir heldigvis ikke ødelagt, og man kan fint venne håret til å bli vasket sjeldnere, men det tar litt tid før talgkjertlene i hodebunnen får regulert seg. Det vil si at du må lide deg gjennom en periode med oljete hår før talgkjertlene skjønner at de ikke trenger å produsere like mye sebum (olje) som før.
      Man kan starte på en “sjokk-kur” hvor en prøver å holde seg x antall dager uten å dusje, eller man kan prøve trappe ned. For eksempel dusje annen hver dag over en periode på to uker og se om det blir bedring.
      Akkurat hvor ofte hår skal vaskes kommer an på hver enkelt person. Typisk skandinavisk hår (fint og slett hår, tynne hårstrå) bør vaskes oftere enn f.eks typisk afrikansk eller indisk hår, ettersom det typisk skandinaviske håret gjør det lett for oljen å fordele seg raskt nedover hårstråene. De fleste friøsanbefaler å vaske håret hver tredje til fjerde dag, og maks annenhver dag. Ellers vil andre faktorer som hvor mye hårprodukter du bruker daglig også spille inn. Menn som bruker mye hårvoks burde f.eks vake håret hver dag for at produktene ikke skal bygge seg opp.
      Hvis du likevel ønsker å vaske håret hver dag er en mild sjampo å anbefale, slik at du unngår å tørke ut hår og hodebunn 🙂
      Håper det hjalp <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg