Minimalisme – Ting jeg sluttet å kjøpe

Jeg er ikke en minimalist. Jeg finner stor glede i å unne meg selv nye ting, og shopping er litt som terapi for meg. Men da jeg begynte på skole igjen i 2016 ble det mildt sagt en drastisk forandring i min økonomiske situasjon, og jeg kunne ikke ha det samme forbruket som da jeg jobbet. Å dykke inn i minimalisme ble redningen, og selv om jeg ikke ble en ordentlig minimalist har jeg lært masse nytt som jeg har tatt med meg videre. Blant annet har jeg fått et helt nytt syn på forbruk, og er blitt ganske bevisst på eget forbruk, hva jeg trenger og hva jeg faktisk kommer til å bruke. Her er en liste over ting jeg rett og slett har sluttet å kjøpe etter jeg ble minimalist.

 

1. Neglelakker. Jeg ELSKET å ordne neglene mine før, og hadde en svimlende samling med neglelakker. Tror det var rundt 125 stykker på det meste. Og jeg bare fortsatte å kjøpe og kjøpe, det slo meg aldri at jeg hadde mer enn nok. Nå har jeg endelig innsett at jeg har nok, og det er nå tre år siden sist jeg kjøpte en ny neglelakk.

2. Dobbelt opp med sminke. Etter jeg oppdaget minimalisme er jeg blitt manisk på å bruke opp sminken min før jeg kjøper ny, så jeg kjøper så og si aldri en ny foundation, mascara, pudder, concealer etc før jeg har brukt opp det jeg har, ELLER hvis noe annet gjør at jeg ikke kan bruke produktet jeg har fra før. Jeg klarer meg også med en øyenskyggepalett, og leppestiftsamlingen min begynner å bli veldig fin nå.

 

3. Hårprodukter. Jeg har noen hårprodukter som jeg bruker jevnlig, og de kjøper jeg jo nytt av når jeg går tom. Men jeg kjøper aldri en til hårspray når jeg har en halvfull hjemme, og kjøper heller ikke ny shampo og balsam før jeg er tom (unntaket er hvis det jeg bruker er på salg, da kan jeg hamstre inn).

4. Dupes av plagg. Jeg har vært en sucker for basics hele livet mitt, så når jeg dro på shopping kom jeg alltid hjem med en ny skinny blå jeans og en sort langermet topp. Hver. Gang. Hadde jeg det fra før av? Ja. Trengte jeg flere? Nei.

5. Øredobber. Det har vært så typisk meg å kjøpe de der “pakkene” med 15 par øredobber, men hvor ofte bytter jeg egentlig øredobber? Så og si aldri.

 

6. Festkjoler. Nå har jeg en ganske solid samling med fine kjoler for fest og selskaper, og kjøper nesten aldri kjoler lengre. For øvrig bruker jeg nesten ikke festkjoler heller, det er så kaldt, også må man ha på seg fine sko og ja… Det blir liksom kun til jul og spesielle anledninger.

7. Sengetøy. Jeg har fire sett med sengetøy som er meeeer enn nok. Vanligvis bytter jeg bare på de to favorittene uansett.

8. Parfymer. Jeg har tidligere hatt tidenes samling med parfymer, og jeg bruker nesten aldri parfyme. Nå har jeg to parfymer fra The Body Shop som jeg bytter på å bruke, og det er ærlig talt alt jeg trenger.

/ 2013 /

Er det noe du aldri kjøper? 🙂

16 kommentarer
    1. Jeg kjøpte aalltid mange forskjellige foundation før hver gang jeg skulle ha ny å også klær hver eneste gang jeg gikk forbi en klesbutikk. Altså mye av det likte jeg ikke lenger når jeg kom hjem engang, haha! Så jeg har hvertfall blitt flinkere til å tenke over om jeg faktisk kommer til å bruke det og går kanskje i butikken 2-3 ganger før jeg faktisk kjøper den tingen. Synes jeg enda det plagget er fint etter 2-3 ganger er det litt mer sannsynelig at det blir brukt, haha! Ha en fin kveld 🙂

    2. Minimalisme er spennende, har et livsprosjekt på det nå, og jeg tør å påstå at livet mitt har forbedret seg betraktelig allerede. Jeg har slutta å kjøpe pynte-ting 🙂 Feel free til å sjekke ut bloggen min og følge den 😀

    3. Utrolig bra punkter. Selv så er jeg helt umulig når det gjelder klær til sydenreiser :p Jeg må alltids ha en helt ny garderobe til turen, noe som er helt idiotisk av meg. Kan ikke holde på slik i lengden 😛

    4. Masse greit du har kuttet ut i alle fall! Har selv kuttet ut en del neglelakker og festkjoler! Men dupes av klær og dobbelt opp med sminke har jeg nok dessverre ikke klart å kutte på..

    5. så flink du er! 🙂 jeg bruker også alltid opp sminken før jeg kjøper ny, og jeg har bare ett øyenskyggepalett nå som jeg bruker 🙂

    6. Maiken Elise: Haha, føler meg virkelig igjen i det du sier her, var akkurat sånn jeg var også! Men det er jo bra at du er blitt bevisst på det, og har funnet en “teknikk” for å finne ut om plagget kommer til å bli brukt eller ikke! Ha en fin kveld du også 🙂

    7. Christina Lægreid: Takk! Haha nei, det blir litt av et pengesluk å skulle finansiere en helt ny garderobe for hver gang man reiser :p Kanskje du kunne tatt en kveld og prøvd å komme på helt nye kombinasjoner av antrekk med de “syden-plaggene” du allerede har? 🙂 Hadde vært spennende å lese et blogg-innlegg om prosjektet også 😀

    8. SIRI ALVÆR: Hehe, noen ganger er det lettere sagt enn gjort å kutte ned :p Er jo ikke lett å styre unna favorittene når man først skal unne seg noe ekstra!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg