Alt annet enn…

I skrivende stund er det ca. 5 timer til jeg må legge meg. 5 timer igjen å øve til eksamen som er i morgen. Men her sitter jeg altså og blogger. Rett og slett for å rante litt, for jeg er så ufattelig lei eksamenslesing nå. Klapp på skuldra til meg, for jeg har faktisk vært utrolig flink med denne “starte tidlig og jobbe jevnt med eksamenslesingen” i år. Men prisen er at jeg dagen før eksamen ikke er stresset over at jeg har lest for lite, men heller har hele pensum i vranghalsen fordi jeg er så lei.

I morgen starter tre-dagers eksamen med eksamen nummer en. Jeg har tre forskjellige eksamener tre dager på rad, så det er nok litt derfor jeg er så lei. Men jeg er selvfølgelig veldig glad for at jeg har  jobbet jevnt. Så langt har jeg ikke havnet i “døgne-fella”, hvor jeg desperat prøver å presse inn et helt pensum på en natt for å redde skinnet mitt. Aldri igjen sier jeg bare!

Lyspunktet akkurat nå er at etter disse tre eksamenene skal jeg til Tønsberg for å feire 17. mai med Ida Elise, Joakim, Sebastian, Astrid, Vilde og hele gjengen der nede. DET blir fantastisk! Er glad for at vi får en reprise fra i fjor, og jeg tror kanskje årets feiring kan bli enda bedre (om det er mulig haha)! Også må det sies at bare det å få disse tre eksamenene overstått blir deilig nok i seg selv. Da gjenstår det bare en presentasjon og en eksamen til, så er det sommerferie! Det blir å føles godt etter den lange og harde eksamensperioden jeg har hatt i år.

/ fra 17. mai 2018 /

Til tross for eksamen i morgen har jeg hatt en fin og koselig dag. Startet dagen med å gå gjennom notatene mine. Deretter tok jeg en telefon til mamma, hvor vi snakket litt om planter. Mamma har plantet avokado, mango, chili, paprika og tomat, så vi pleier å ringes og sende bilder for å fortelle hverandre hvordan det går med plantene, haha! Det minner meg på at det er lenge siden jeg har gitt dere en liten oppdatering på grønnsaks-plantene mine.

Jeg blir helt fascinert av mango-planten min, jeg! Den ser så… rar ut! Ser ut som en alien-plante med tentakler. Gøy å følge med på veksten, og den har jo faktisk vokst en del siden jeg plantet den. Vet ikke om man noen sinne kan fjerne frøet? Noen som vet?

 

Sitrontreet mitt vokser sakte men sikkert. Synes ærlig talt det går litt vel sakte med denne karen. Han lever, men det tar jo år og dag for hvert blad å komme ut. Tenker å sette han i plastikk-pose, kanskje han vil vokse litt kjappere da.

 

Paprikaplantene begynner også å bli store, meeeen fremdeles ikke store nok, hehe. Den til høyre vokser mye saktere enn den til venstre, som er litt rart, men det er vel sånn som skjer når du bare bruker frø fra en frukt du kjøpte i butikken.

Ellers har monsteraen min skutt ut et blad til, og hvis jeg ikke tar helt feil ser det ut til at jeg får et tredje blad når som helst. Akkurat nå venter jeg i spenning på at det første bladet skal åpne seg, men jeg er minst like spent på det neste som kommer! Åh, tenk om jeg får min første fulle splitt i bladet? Det ene bladet har et hull som bare er et hull på hengende håret. Så jeg tror jeg kan få min første ordentlige splitt når som helst!

 

Og Alocasia Amazonicaen min ser ut til å sende ut tre nye blader samtidig! Vet ikke om det er normalt, men det finner jeg vel ut etter hvert. Det ser derimot ut til at i hvertfall ett av bladene kanskje bare kommer ut som en stilk? Litt kjipt om jeg ikke får blad på den ass. Leste en plass på internett at disse ikke likte mye vann, så endte opp med å undervanne planten i starten. Så tror kanskje det er derfor. Eventuelt kan det kanskje være fordi den hadde så mye midd på seg tidligere? Uansett så håper jeg virkelig det ikke er en permanent greie.

 

Og til slutt kan jeg nevne at den nyeste Monstera Adansonii-en min har begynt å sende ut nytt blad! Fra de stilkene som er variegerte. Kjempespennende! Og det gjorde meg litt letta, for planten var ærlig talt i litt shabby tilstand da jeg kjøpte den. Hadde det ikke vært for variegasjonen hadde jeg nok ikke kjøpt akkurat denne planten. De to nyeste bladene til den variegerte delen manglet, vet ikke om de har tørket ut, blitt knekt av eller hva som har skjedd. Men heldigvis skyter den ut nytt blad der nå, så nå er jeg kjempespent på å se om den også har variegasjon, og hvordan variegasjonen blir seende ut!

 

Og til slutt kan dere få et bilde av meg. Gleder meg mildt sagt til eksamensperioden er over, har brukt samme antrekk i snart en uke. Det skal bli godt å få tatt seg tid til litt stell og egenpleie igjen!

 

Hilsen ei som føler seg alt annet enn fresh akkurat nå 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg