Dagens antrekk og 2 nye planter

Vi kicker off innlegget med dagens antrekk. Det regnet i dag, så da fikk jeg brukt regnjakken og støvlene mine. Det vises ikke litt på bildene en gang, men støvlene er burgunder og dødsfine! Så jeg jubler litt når det er meldt regn, for da får jeg brukt dem hehe. Også er det litt lavere temperatur i dag, så da fikk jeg endelig brukt en av strikkegenserne mine. I det siste har det vært så varmt at jeg faktisk så og si kun har brukt skjorter og t-skjorter, så det var et deilig avbrekk å endelig få brukt en ordentlig genser igjen.

 

Videre til det mest spennende med dagen, jeg fikk endelig plantene jeg har ventet på! Om noen måtte lure så bestiller jeg fra Solheim gartneri, det er nesten så jeg vil anbefale folk å IKKE kikke der inne, for det kan gå stygt ut over lommeboka, hehe. De har et skikkelig stort utvalg planter, og har selvfølgelig alt fra grønne planter til kaktuser til orkideer til frø og utstyr. Så om du har sett deg litt lei av de store kjedene er Solheim gartneri et meget godt alternativ!

And the big reveal, her er plantene jeg kjøpte denne gang: Calathea orbifolia og Philodendron hederaceum “micans”.

 

La oss starte med den store planten først, nemlig Calathea orbifolia. Dette er en plante jeg har ønsket meg lenge, og da mener jeg virkelig LENGE! Denne planten har vært i vinden en god stund, og den dukker stadig opp på bilder her og der, noen poster et bilde av stua si og BAM, der står det en orbifolia i hjørnet. Og det er ikke rart, det er en utrolig flott plante! Den har et vakkert stripemønster, store runde blader og blir skikkelig buskete når den blir stor. Det gir den perfekte “regnskog-feelen” til hjemmet. Og nå har jeg endelig min egen <3 Min er litt liten, men det passer greit for nå. Da passer den inn under det lille sidebordet hvor jeg har luftfukteren min, slik at den også får en god dusj når lufta begynner å bli tørr.

 

Også “the star of the show”, Philodendron hederaceum “micans”! Denne er det ikke så lenge siden jeg oppdaget, så jeg kan ikke si jeg har ønsket meg den så lenge, men gleden over å endelig få den i hus er ikke noe mindre av den grunn! Jeg har allerede tre forskjellige variasjoner av Philodendron hederaceum, men denne er som skapt for meg, for den har fløyelstekstur! Som dere kanskje husker elsker jeg planter med fløyelstekstur, og dette er attpåtil en hengeplante! Den er så meg som det går an! Haha, dere skjønner kanskje jeg er gira når hver setning ender med utropstegn. Og jeg visste at de yngre bladene er mer rødlige i fargen, og at de blir grønnere etter hvert, men jeg var ikke forberedt på dette fantastiske fargespillet!

 

No photoshop needed, denne planten er slående vakker helt på egenhånd. Denne er fremdeles ganske liten (og ung, tror jeg?), og jeg kan ikke vente til den den skal bli stor og voksen! Det som var litt merkelig er at stilken er så høy, jeg har hørt dette skal være en hengeplante? Jeg vurderer å faktisk la den fortsette å vokse oppover langs pinnen, for man kan ha disse som klatreplanter også. Så kan jeg heller ta noen stiklinger senere, og få denne som både klatreplante og hengeplante. Ja, jeg skal ha i både pose og sekk, hehe!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg