En update på plantene

Nå er vi inne i vekstsesongen, og det merkes godt her hjemme! Det er så mye spennende og gøy som skjer med plantene mine nå, så tenkte å gi dere en liten oppdatering på hvordan det går med dem.

Det mest spennende som skjer akkurat nå må være at monstera deliciosaen min ENDELIG sender ut et nytt blad! Jeg har hatt den siden januar og den har aldri sendt ut nye skudd før, så dette ble jeg kjempeglad for! Jeg ser jo så mange flotte, store, modne monsteraer på instagram, og har veldig lyst til at min også skal vokse seg så stor og fin. Og for at det skal skje må den nesten sende ut ny vekst. Det er to plasser til den potensielt kan sende ut nye blader, så håper på å se ny vekst der også etter hvert.

 

 

Også ser det ut til at min Alocasia Amazonica også holder på å sende ut nytt blad. Det var veldig bra, for jeg klarte å miste hele to blader. En dag så jeg plutselig at to av bladene var helt gul-brune, ikke litt grønt igjen på dem en gang. Jeg har ikke helt klart å “finne ut” denne planten ennå, men nå ser det ut til at jeg får et nytt blad, og ikke bare mister blad. Så jeg er vel på rett vei.

 

På den andre siden oppdaget jeg i dag at den har blitt infisert med husspinnmidd, kalt spidermites på engelsk. Så da ble det rescue-mission med en gang! Jeg tok ingen sjangser og vasket hele planten med anti-bac, og nå blir det spray med vann-olje-såpe miks daglig. Det ser heldigvis ikke ut til at det har spredd seg til noen andre planter, men jeg blir å holde han inne på soverommet i en uke for å være på den sikre siden. Litt ekkelt og skummelt, men jeg er også litt glad for at jeg nå vet hvordan spinnmidd ser ut. Håper jeg lærer hvordan man dealer med dem også.

 

Monstera Adansoniien vokser som ugress, og jeg er spent på om den begynner å “henge” snart. Min ser bare ut til å vokse oppover, haha! You do you boo <3 Den begynner også å bli klar for ompotting, men jeg lurer på om jeg kan utsette det til etter sommeren? Jeg skal følge med frem mot juni og se hvordan det går. Hvis det blir skikkelig tett med røtter må jeg nesten bare ompotte den asap, så vi ikke får en reprise av eføy-episoden.

 

Calathea Warsewicziien sender også ut nye blader i hytt og pine, og den sender også ut nye “tuber” som jeg er helt i ekstase over! Med tuber mener jeg en helt ny stilk opp fra jorda, og fra bare en “tube” kan det vokse maaaange nye blader. Målet er at den skal bli minst like fin og buskete som Kaylee sin (letswetmyplants på IG), så nye tuber viser at vi er på god vei.

 

Ellers vokser gullranken min også fort som fy, og begynner å bli skiiiiiikkelig lang! Er ikke mange nye blader som skal til før den når ned til krana over vasken. Jeg ELSKER det, og venter bare på at den skal bli lang nok slik at jeg føler meg komfortabel med å klippe av noen stiklinger slik at jeg kan få flere gullranker. Jeg kan jo klippe noen nå, men jeg vil ha den eeeeenda litt lenger. Hvis jeg klipper den nå blir det å føles som om jeg har spart håret langt bare for å klippe det kort igjen haha!

 

Ellers har Philodendron Brasil stiklingene begynt å få skikkelig fine røtter, OG begge to ser ut til å begynne å sende ut nye blader!!! Og jeg er livredd for å gjøre noe som helst, haha! Vet ikke om nye blader er et tegn på at jeg burde plante dem i jord, og hvis jeg planter dem, hvilken vei skal jeg legge dem? For det ser ut som om de nye bladene vokser nedover i forhold til de gamle bladene… Og hvis jeg ikke overfører dem til potte nå, kommer de nye bladene til å overleve i vann? Vil de vokse opp og ut av vannet? Så mange spørsmål, og jeg finner ingen svar. Jeg har bare disse to stiklingene, så jeg vil virkelig gjøre det rett for at de skal overleve og trives. Hadde blitt knust om de skulle dø nå.

 

Også føler jeg det er verdt å nevne at den store ficus ginsengen min ser ut til å endelig sende ut nye blader! Den har jo mistet sånn 70% av bladene siden februar og jeg var redd for at den var døende. Men nå ser det ut til at den begynner å ta seg opp igjen!

 

Det var det mest spennende som skjer akkurat nå, så ja det er en god del haha! Maculataen min sender også ut nye blader jevnt og trutt, pothos n’joy vokser men i sakte tempo. Zebrinaen har ingen nye blader, som er like så greit, for det ser ut til at den er på tur til å velte ut av potten. Vet ikke om jeg burde gjøre noe med situasjonen, eller i så fall hva. Gummiplanten min ser fremdeles like trist og droopy ut, så i neste uke tenker jeg å prøve potte den om. Jorda er steinhard, så lurer på om det er for lite oksygen i jorda eller noe sånt.

2 kommentarer
    1. Å hjelpes – eg ser eg har endel å lære…

      Fine planter. Eg likar grøne planter. Så trur det er det eg kjem til å satse på.

      1. Jeg liker også grønne planter best! Ellers mener jeg det er ikke sååå viktig med forkunnskap før man kjøper planter, da man lærer mest underveis og ved å få egne erfaringer med hva som funker og ikke 🙂 Jeg kunne i hvertfall så og si ingenting før jeg fikk meg mine planter i vinter!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg