Feeding my new addiction

Det funket GULL å sette frøene på badgulvet! Da jeg satt dem inn dit var det bare et melonfrø som hadde spiret, og nå to dager senere har alle spiret!

 

Det begynner å bli på tide med ompotting for noen av dem, så da måtte jeg huke tak i Bettina og ta en liten tur innom plantasjen for jord og litt andre greier.

 

Som dere ser ble det litt mer enn bare jord. Jeg så denne misteren sist gang jeg var der og hadde egentlig veldig lyst på den. Den er jo så fin at den fungerer som pynt også! Sprayflasken jeg brukte har plaget meg i over en måned nå, så da måtte jeg slå til og kjøpe den. Selv om den er liten og sikkert må fylles med vann hele tiden, hehe.

Plankene, hyllevinklene og sagen er til hyllen jeg skal lage. Håper på å få gjort det i løpet av uka, må ha en plass å sette alle spirene når jeg får pottet de om. Opphengingstråden er til monsteraen min. Den vokser ganske fort, og har sett hos andre at den basically bretter seg ut over hele stuegulvet hvis den ikke får noe å klatre på. Så jeg har kjøpt en påle den skal få klatre oppover. Begynner med det nå før den blir så stor at det blir vanskelig å brette grenene innover.

 

Og jeg klarte selvfølgelig ikke å dy meg, jeg måtte ta med meg hjem denne vakre planten! Det er en monstera adansonii, også kjent som “monkey mask” og “swiss cheese”. Jeg har sett denne rundt omkring på youtube, og har bare fått mer og mer lyst på den. Den var liten i størrelsen og dermed ikke så veldig dyr, så da bestemte jeg for å kjøpe den nå. Så får den enda lenger tid på å vokse seg stor og fin her hos meg. Og for å være ærlig er jeg stolt over at jeg ikke kjøpte flere planter, haha! Det er SÅ mange jeg har lyst på!

 

Det har gått greit for de fleste plantene, men maculataen min har ikke bedret seg. Som ikke er så rart, for det er knusktørr luft her inne. Zebrinaen har fått noen brune tupper og flekker, og adansoniien er også en plante som trenger god luftfuktighet slik at bladkantene ikke tørker ut og brekker av. Så for å gi de kuleste plantene en sjangse investerte jeg i denne:

 

En luftfukter. Å kalle det en investering var kanskje en liten overdrivelse, for jeg kjøpte den billigste. Det var ganske miksede anmeldelser om den på Clas Ohlsons nettside, men jeg tenkte at hvis den er dritt får jeg heller levere den tilbake og si at den sugde. Så får jeg kjøpe en bedre en. Jeg er superskeptisk da, er livredd for at det skal bli vått i leiligheta, at den skal ta fyr, eksplodere og hele pakka. Så jeg blir å følge nøye med på den.

Jeg føler meg så heldig som har en så god venninne som Bettina! Hun stiller opp med bil og kjører meg til Plantasjen, Jysk etc. når jeg skal ha jord, planter, møbler og alt annet rart. Og ikke minst at hun tålererer alt plantesnakket mitt, haha! Jeg skylder henne virkelig en.

 

Ei litta selfie for å avrunde innlegget. Har blitt mye planter og litt lite meg i det siste. Like så greit, for det har vært en sann kamp å stå opp de siste par ukene, så noe sminke og planlagte antrekk har det vært lite av. Nå ser jeg frem til en uke vinterferie, så kan jeg sove litt ekstra lenge, ordne meg om morgenen og fokusere fullt ut på plantene mine!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg