Hvordan jeg ble interessert i…..

Noen av dere som har fulgt bloggen en stund har kanskje merket at jeg har maaaange forskjellige hobbyer. Det går ofte i perioder hvor jeg er veldig dypt inne i en hobby, også kommer en ny hobby og tar over. Inspirert av et spørsmål i en av de mange hobby-gruppene jeg er med i på facebook tenkte jeg å skrive et lite innlegg om hvordan jeg begynte med de forskjellige hobbyene mine.

Steiner og krystaller – Dette er faktisk en av de eldste hobbyene mine som har interessert meg siden jeg var barn. Jeg har alltid vært en “sucker” for pene ting, så fine steiner og krystaller fascinerte meg enormt da jeg var liten. Heldig som jeg var hadde jeg også noe voksen familie som likte steiner, så mine første steiner fikk jeg i 10-12 års alderen i gave av familie. Og ja, jeg har dem faktisk ennå! Men som 10-åring uten penger i lille Harstad var det ikke lett å “holde på” med denne hobbyen, så det var noen år hvor det ikke ble så mye stein-samling på meg. Men som voksen med inntekt og muligheter for å dra plasser hvor de selger steiner har interessen blomstret på nytt!

 

Planter og dyrking – Til tross for at jeg er vokst opp i et hjem med 40+ planter og en mamma med interesser for inneplanter, hage og dyrking var ikke dette en interesse jeg fikk med meg fra barndommen. Jeg ble først nylig interessert i planter og dyrking i en alder av 25 år. Leiligheten min var latterlig tom og uten personlig preg de første 18 månedene vi bodde her, så jeg bestemte meg til slutt for å fylle tomrommet med planter. Rett og slett fordi jeg likte estetikken. Som nybegynner gjorde jeg masse research for å klare holde plantene i live, men det endte opp med å vekke min indre samler-ånd. Nå vil jeg ha alle de pene og sjeldne plantene, bare fordi! Og målet er å gjøre leiligheten om til en jungel. Studentbudsjettet mitt setter likevel en stopper for samle-manien min, så for å deale begynte jeg å dyrke planter fra frukt og grønnsaker jeg uansett spiser.

 

Optometri – Ikke akkurat en hobby, men yrkesvalg føler jeg også passer i denne kategorien. En gang jeg var hos optikeren tok vi bilde av netthinnen min, og optikeren spurte om jeg hadde lyst til å se bildet. Siden jeg er en nysgjerrig nerd takket jeg selvfølgelig ja, og optikeren viste meg bilde og hvor synsnerven, skarpsynet osv lå. Deretter tok vi et annet type bilde som viste alle lagene i retina. Jeg var skikkelig imponert og synes det var kjempeinteressant. Jeg hadde aldri tenkt over at man kunne bli en optiker! Jeg dro hjem og så på kravene for å bli optiker, og så at jeg kunne bli en så snart jeg tok det siste året jeg manglet på videregående. Det var faktisk det som ga meg sparket bak for å få fullført videregående.

 

Poledance – En hobby jeg har lagt på hylla for nå, men jeg tror at veldig mange fremdeles forbinder meg med poledance. Og ja, jeg har planer om å ta det opp igjen når jeg er ferdig med studiene. Kort fortalt hadde jeg lyst til å begynne med poledance som 16-åring da jeg bodde i Bodø, men det ble bare med tanken. Et par år seinere begynte noen klassevenninner av meg i Bodø på poledance, og jeg forelsket meg tvert! DET ville jeg også lære meg! Problemet var bare at jeg hadde flyttet tilbake til Harstad, og der var det ingen tilbud om kurs i poledance. Etter å ha stalket videoene og bildene til venninnen min i Bodø så jeg at en annen venninne fra Bodø også hadde begynt, og det var dråpen som skulle til. Så jeg bestilte meg egen stang og begynte å lære meg selv.

Jeg har mange andre hobbyer og interesser som jeg driver på med. Kan f.eks nevne at jeg begynte med blogging da jeg var 13 år gammel, så har faktisk holdt på i 12 år nå. Tegning og maling driver jeg også med fra tid til annen, men jeg liker VIRKELIG ikke å dele hva jeg tegner og maler. For jeg synes ikke jeg er spesielt flink, hehe. Men det er gøy og terapeutisk for meg. Det er også en hobby jeg har hatt fra jeg var barn. Styrketrening og annen type trening vil jeg ikke si jeg er spesielt lidenskapelig opptatt av, men det har nå kommet og gått perioder med styrketrening og jogging siden jeg var 16 år.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg