Liten FAQ (info) om optometristudiet

Fikk et lite spørsmål om hvordan ting er på optometri-studiet, så tenkte å bare svare i et eget innlegg siden svarene blir så ufattelig lange, hehe! Kan jo være at noen andre har bruk for svarene også. Ellers må jeg påpeke at ting kan endre seg, så selv om mitt kull hadde det “sånn-og-sånn” kan det bli endret til du begynner på studiet, så om du vil være 100% sikker på noe må du nesten heller kontakte studieveileder eller fagansvarlig. De finner du litt ned i høyre kolonne under “Har du spørsmål” på denne linken: https://www.usn.no/studier/finn-studier/optometri/bachelor-i-optometri/

 

Hvor lang er en gjennomsnittelig dag på optometristudiet? Dette spørsmålet er veldig vanskelig å svare på, hehe. Hvor lang studiedagen er avhenger av to ting, 1) hvor du er i studiet og 2) hvor mye du vil/må jobbe på egenhånd (og om du regner det som en del av studiedagen). Generelt for hele studiet har vi ikke har så mange eller lange forelesninger, og spesielt førsteåret er ganske chill. Men på andreåret får vi veldig mange oppgaver vi må jobbe med på egenhånd, så det blir mye jobbing med skole utenom vanlige forelesninger og lab/øvingstimer.

Som eksempel kan jeg si at jeg på førsteåret hadde perioder hvor jeg nesten ikke var på skolen på flere dager, og jeg klarte meg OK selv om. Og på andreåret har jeg hatt uker hvor jeg har vært på skolen fra klokken 08 om morgenen til 20 om kvelden. Så hvor lang studiedagen er varierer veldig.

Her er noen ukeplaner fra mitt første og andre år, om det hjelper.

 

Har man mye obligatorisk på studiet? På førsteåret er det veldig lite som er obligatorisk. På andre semester på første året (det vil si om våren på førsteåret) får man et fag som heter “grunnleggende optometri”, og der er det en del obligatoriske laber å delta på. Jeg mener også at det er obligatorisk å møte opp til histologi-labene man har første semester av førsteåret. Men ellers er ikke forelesningene eller de andre øvingstimene obligatoriske å møte opp på. På andre året blir det mer som er obligatorisk, fordi vi lærer mye mer om synsundersøkelser og må møte opp for å øve på de teknikkene. Ellers er alle innleveringer obligatoriske.

 

Har vi vinterferie og høstferie? Ja, vi har vinterferie og høstferie i tillegg til alle andre vanlige ferier og helligdager. Det skal sies at vinter og høstferie ganske så pent kalles “studieuke” hos USN (universitetet i sørøst-Norge), så det er ikke uvanlig at vi har innleveringsfrister i løpet av feriene. Men for de som ønsker å bare ha ferie har man vanligvis god tid til å jobbe med oppgavene, så det er mulig å få levert dem før fristen om man vil ha 100% fri i ferien.

 

Har vi praksis alle årene? Ja, vi har en praksisperiode for hvert år på studiet. På førsteåret hadde vi praksis en uke på høsten, da var vi en uke i optisk butikk og lærte oss å reparere briller, måle styrke på glass, selge briller og generell kundeservice og butikkdrift. Praksisperioden er en del av faget “optikk og optoteknikk” og du kan lese mer om faget og praksisperioden på denne lenken: https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/OPTI1014_1_2019_H%C3%98ST

På andre året hadde vi en uke i praksis tidlig vinter/vår. Da var vi en uke i brillebutikk hvor vi skulle observere synsundersøkelser, tilpasse briller og levere ut briller til kunder. Denne praksisperioden er en del av faget “klinisk optometrisk praksis 1”, og du kan lese mer om faget og praksisperioden på denne lenken: https://www.usn.no/studier/studie-og-emneplaner/#/emne/OKOP2013_1_2018_H%C3%98ST

På tredje året har vi praksis i to måneder på våren, eller man kan velge å dra på utveksling i tre måneder i stedet for.

/ Fra jeg var i praksis på førsteåret /

 

Når får vi ferie (jul og sommerferie)? Det varierer ettersom når eksamenene er ferdig, og sånnsett er det ganske simpelt: ferdig med eksamen = ferie! På førsteåret hadde vi siste eksamen før jul den 12 desember, og siste eksamen før sommeren den 15 mai. På andreåret hadde vi siste eksamen før jul den 10 desember, og siste eksamen før sommerferien var 23 mai. Så vil tørre påstå vi får relativt tidlige ferier.

/ feirer sommerferie med jentene i klassen /

 

Når er semesterstart? Om høsten starter skolen ca. midt i august, så rundt den 12-15 august. Etter jul starter vi ganske tidlig, tror vi har startet 3 januar de to årene jeg har gått.

/ Antrekk første skoledag høsten 2018 /

 

Bonus: vi må kjøpe eget utstyr på optometri! Noe de fleste kanskje ikke vet (jeg ante i hvertfall ikke dette) er at man må kjøpe en del eget utstyr for optometri-studiet. MEN du trenger det ikke til skolestart, du trenger det fra andre semester på første året, og skolen informerer deg da om hva du trenger og tilrettelegger for bestilling av utstyr. Om du ønsker kan du kjøpe det brukt eller fra en annen leverandør, men dette må du da gjøre på egenhånd. Ellers burde man ha en kalkulator som er godkjent for eksamen.

Utstyret man trenger til andre semester på førsteåret fikk vi i ett sett. Det inkluderte retinoskop og oftalmoskop + lader, prøvebrille, PD-linjal, coverspade, pennelykt, fikseringspinne samt en sekk alt var ferdigpakket i. Prisen til sammen på dette var ca. 8700kr. Til andreåret trenger man en egen linse man bruker til synsundersøkelser, og denne koster ca 2000kr. Om vi må kjøpe noe på tredjeåret vet jeg ikke, haha!

 

Håper det kanskje ga noen svar 🙂

6 kommentarer
    1. Tusen takk! Dette fikk meg til å ville studere optometri enda mer! Så krysser fingrene for at jeg kommer inn til høsten! 😀

    2. Tusen takk for dette innlegget! Lurte på en annen ting: er det mye presentasjoner og gruppearbeid? Jeg sliter en del psykisk og har ikke studert på 5 år, er litt nervøs for å begynne igjen. Takk for svar!

      1. Utifra det jeg har lest og hørt, er det en del av det, men også mye selvstendig arbeid 🙂
        Skal studere dette selv nå!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg