Monstera Deliciosa Variegata!

De første par dagene i Harstad har vært ganske begivenhetsrike! Den første kvelden var riktignok bare chill, det ble middag sammen med mamma og typen hennes, og vi åpnet en flaske vin og koste oss. Monica kom også etter hvert, hun kan man vel kanskje kalle en “venn av familien”, siden jeg og barna hennes vokste opp sammen, så familiene våre har kjent hverandre hele livet. Utrolig koselig, og en fin start på sommeren i Harstad!

Og som dere sikkert skjønner av tittelen har jeg endelig fått min helt egen variegerte Monstera deliciosa!!!

 

Mamma har en venninne som selger stiklinger, så hun kjøpte en stikling i gave til meg. Åh, jeg har virkelig verdens snilleste mamma! Den er så nydelig, bladene har utrolig flott variegering og det er et nytt blad på vei! Den ser noe pjusk ut, ser ut som om den kanskje har blitt solbrent? Men med riktig stell skal den nok vokse til å bli en flott plante. Det er også to steder til det er mulighet for at den kan skyte ut nye blader, så krysser fingrene!

Vi dro også ut for å kikke litt i blomsterbutikkene. Jeg var spesielt gira på å dra til Hageland, for vi har ikke Hageland i Kongsberg. Meeeen jeg ble ganske skuffa, vil tørre påstå omtrent 60% av alle plantene var plastikk. Hva i alle dager er up med det?! Sååå mange plastikk-planter, og de var ikke holdt til en egen del i butikken, så hver gang jeg så noe spennende var det sånn “ååååh, hva er deeeet er en plastikk-plante……”. Så da endte vi opp med å dra på Plantasjen, for jeg har sett på internett at de skal ha fått litt nytt, og det hadde de! Så det ble tre nye mini-planter på meg!

 

En slør-asparges, en Pilea Peperomioides og en Calathea Makoyana, de to første har jeg hatt på ønskelisten en god stund, så jeg håper virkelig jeg klarer å holde disse miniplantene i live! Calathea Makoyana har egentlig aldri interessert meg så utrolig mye, men denne lille var så utrolig søt at jeg måtte ha den, hehe. Som tidligere nevnt har mini-planter vært min curse, jeg har aldri klart å holde dem i live, så krysser alle fingre og tær for at jeg klarer det med disse tre!

Noe som er litt gøy med å komme hjem er at jeg ikke har vært hjemme siden jeg fikk interesse for planter. Og mamma har alltid vært planteinteressert, så det er nesten som om jeg “gjenoppdager” barndomshjemmet mitt, haha! Ellers har visst jeg og mamma veldig forskjellig smak i planter. Hun har blant annet mye syngonium, eføy, grønnerenner (spider plants), hoyaer og sansiveriaer. Tror den eneste planten vi har til felles er vanlig gullranke. Men jeg blir å ta med noen stiklinger hjem, mamma har blant annet Scindapsus pictus og den vanlig grønne Philodendron hederaceum som jeg har kjempelyst på!

I går var jeg basically på fjellet hele dagen, og var så sliten da jeg kom hjem at det bare var å glemme blogging! Tenker å skrive et eget innlegg om fjellturen senere 🙂

1 kommentar

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg