Ønskeliste Planter – Del 2

Jeg var nok litt rask på avtrekkeren når jeg skrev det første innlegget, for for hver dag som går klarer jeg å legge til en ny plante til ønskelisten min! Her er flere planter jeg sikler etter akkurat nå.

 

Alocasia Micholitziana “Frydek” – At jeg har forelsket meg helt i planter med mørkegrønne blader med fløyelstekstur er ikke noen hemmelighet akkurat. Denne blir som den pene søsteren til Alocasia Amazonica, og jeg føler jeg må ha begge to!

 

Monstera Deliciosa Variegata – En plante jeg i starten bare fnøs av, fordi…. Det er en variegert monstera, so what? Og nå føler jeg at jeg MÅ HA EN! Den er så nydelig, og jeg har spesielt hengt meg opp i variegerte planter etter jeg fikk meg en Pothos N’joy. Jeg har en vanlig Monstera Deliciosa, og den har noen lyse prikker som gir meg håp om at den kaaaaanskje har det muterte genet som gjør den variegert. Men mest sannsynlig kommer prikkene bare av mangel på ett eller annet, haha!

/ første bilde er en ordentlig voksen variegert monstera deliciosa, bilde nummer 2 er av de lyse prikkene på min egen /

 

“Lemon Lime” eller “Neon” – Jeg mener både gullranke og philodendron eksisterer i en skarp gul-grønn variasjon, og jeg vil ha i hvertfall en, helst begge. Håpet er at jeg en dag skal ha hengeplanter i hele leiligheta og da må det jo være litt variasjon!

 

Peperomia Prostrata – Enda en hengeplante jeg synes ser helt magisk ut! Tenk å ha en slik i dusjen, blir å føles ut som om man dusjer i et fossefall utendørs med bregner og vekster som vokser langs sidene.

 

Strelitzia Reginae “Bird of Paradise” – Høye planter vil jeg også ha. Haha, ikke lett å si hvor jeg skal få plass til alt. Denne synes jeg er fin, og den får så kule blomster! Synes den ser ut som din typisk tropiske plante

 

Calathea Musaica – En plante som ved første øyekast ikke ser så veldig spesiell ut. Bare en grønn plante liksom. Helt til man går litt nærmere og ser DET vakre mønsteret i bladverket! Det er slike detaljer jeg virkelig forelsker meg i.

Caladium Bicolor – En nydelig plante som finnes i en million fargevariasjoner. Det finnes virkelig noe for en hver smak, om du liker den tradisjonelle grønn-planten, med rosa, rødt eller en nesten helt hvit. Jeg vil selvfølgelig ha en hvit, hehe.

 

Åh, det er så mange planter jeg ønsker meg, what to do?! Prøver å holde meg i tøylene ved å heller plante frø fra alt jeg kommer over (neste prosjekt er mango-tre), men nå fikk jeg bli med i en plantegruppe på facebook og der fikk jeg nyss i at de kanskje har variegert monstera i Oslo og/eller Drammen. Jeg er mildt sagt veldig fristet til å hoppe på neste tog og ta en titt, hehe. Men jeg vet fremdeles ikke om plantene mine kommer til å overleve sommeren, så jeg vil egentlig ikke kjøpe noen flere nå dersom det skulle gå skikkelig galt. Å miste en variegert monstera hadde vært hjerteskjærende.

5 kommentarer
    1. OMG så kule planta!!! Blei forelska i den monsteraen 😍 Men ja, the struggle is real. Vet ikke helt ka æ skal gjøre med plantan mine når æ reise til Harstad i nærmere to måneda i sommer, hehe… Derfor e æ også litt redd for å skaffe flere før æ drar!

      1. Feel you! Skal også hjem i to måneda, og e så redd for at plantan skal visne. Har sett på mange selv-vannings løsninge, men det e ingenting som e idiotsikkert så man må bare prøve og lære av det.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg