Oppdatering på plantene

Nå har jeg endelig fått ompottet de plantene som trengte det og omorganisert litt her, så jeg tenkte å gi dere en liten oppdatering på hvordan det går her i heimen. Til min store fornøyelse har faktisk alle plantene overlevd sommeren! Mitt største mareritt var jo at flere av plantene skulle dø, så jeg er meget fornøyd med at jeg fremdeles har alle og en hver!

Så i dag har jeg pottet om noen planter, og omroganisert slik at alle plantene har en potte og en plass å være. Det begynner mildt sagt å bli mange planter her nå, så det må skikkelig tetris-skills til for å finne plass til alle sammen. Her er slik plantene står nå.

 

I hovedsak har jeg omrokkert på bokhylla, der har jeg nå fått inn dobbelt så mange planter som var der i fra før av, og jeg trengte faktisk ikke fjerne noe som helst for å få plass til litt ekstra planter. Så det var effektivt jobba! Men det måtte virkelig til, jeg venter jo på to planter til i posten, også har jeg tre stiklinger fra mamma som gror røtter nå. Det er snakk om et par grønnerenner (spiderplants på engelsk), en Scindapsus pictus og en helt vanlig Philodendron hederaceum.

 

Og ellers har den eldste gullranken min vokst som fy i løpet av sommeren, rankene nådde helt ned til vannkrana over vasken så det begynte å bli litt irriterende. Så jeg pottet den om og satt den oppå kjøleskapet og lar den vokse litt nedover og bortover langs gardinstanga. Det var jo noe slikt som var planen da jeg kjøpte den, og jeg synes den er blitt så fin! Det blir sånn skikkelig jungel-look av at den henger ned langs kjøleskapssiden, og gleder meg til rankene er blitt så lange at de dekker hele gardinstanga! I ampelen har jeg plantet gullranke-stiklingene jeg fikk av Marianne i vår, slik at de også skal få vokse seg lange. Det ser litt rart ut, før var det jo en svææææær gullranke som hang der, og nå er det bare et par søte blader, haha! Men den er kjempesøt, og det er jo potensialet som teller!

 

Det aller mest spennende må være at ZZ-planten min har fått et nytt skudd! Det er nok den planten min som krever minst oppmerksomhet av dem alle! Den har ikke hatt noen angrep av noen pester, jeg tror ikke den har blitt vannet en eneste gang i løpet av sommeren og står bare der og chillern. Og nå har den fått et nytt skudd! Jeg bare sier det, hvis du ønsker deg en plante med tviler på at du klarer ta vare på en, få deg en ZZ-plante! De er så chill og krever nesten ingentlig. Det er sånn “thrives on neglect” plante.

 

Og ellers? Kaktusen min har av alle ting vokst! Jeg drister meg til å vanne den i ny og ne i et håp om at den en vakker dag skal blomstre. Sjansen er nok ørliten, men jeg velger å ta det som et godt tegn at den i allefall har vokst! Min Philodendron Brasil har også sendt ut en god del blader i løpet av sommeren, og de har den karakteristiske variegasjonen som jeg sukket lettet ut over. Det første bladet var nemlig helt gult, som på en Lemon Lime, så jeg var redd variegasjonen er ødelagt, men det er den heldigvis ikke. Ellers er noen av de nye bladene misfarget, vet ikke om det kommer av bladlus, behandling mot bladlus eller noe annet. Så den kommer til å bli nøye fulgt med de neste par månedene.

 

Calathea warscewicziien min har det bare godt, takk gud! Den hadde også blitt angrepet av bladlusene, men har klart seg overraskende bra, så stolt av den <3 Min Raphidophora tetrasperma ser ut til å ha tatt det verst, bladlusene ELSKET all den nye veksten på den. Den hadde vel 4-5 nye blader, men alle bladene var helt ødelagte og måtte rett og slett fjernes. Bladlusene er borte nå, men det nyeste bladet ser heller ikke ut til å være noe å spare på. Tenker å la den gro ut to-tre friske blader og ta en ny stikling for å gi litt mer “bushiness” til planten. Det er for øvrig også planen for min variegerte Monstera deliciosa. Den overlede heldigvis hele turen hjem uten noen skader eller problemer. Så planen er å se om den sender ut et blad eller to til i løpet av høsten slik at jeg kan ta en stikling for å gjøre planten “større”.

 

Og ellers har min Alocasia Amazonica bare ett blad igjen. I løpet av sommeren har den mistet 2-3 blader uten at jeg helt vet hva som har skjedd, men det eneste bladet som er igjen ser nå fremdeles fint og friskt ut. Så satser på at dette blir å gå bra! Min Calathea Makoyana ser helle rikke så bra ut, og det kommer nok enten av flyttingen, av ullskjoldlus eller behandlingen for ullskjoldlus. Jeg får rett og slett holde et øye med den og se hva som skjer. Den har nå ny vekst på vei, så den har nå ikke gitt opp helt ennå.

 

Så det var en kjapp update på hvordan det går med plantene! Kunne sikkert skrevet et blogginnlegg verdig en doktorgradsavhandling på hvordan plantene mine har det, men må nesten runde av her, hvis ikke er det ingen som gidder lese alt haha! I skrivende stund har vi besøk av et par kompiser av Jonas, vi spiller smash, drikker pils og senere i kveld blir det kanskje ut på byen. Så jeg må nesten komme meg tilbake til besøket :p Vi blogges siden!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg