På leting etter stein

Jeg kan ikke huske om jeg har nevnt det på bloggen tidligere, men i jula fikk jeg det nå for meg at jeg ville begynne å lete etter steiner(/krystaller) selv. Jeg samler jo på dem, og tenkte det hadde vært så sinnsykt kult om jeg hadde klart å finne noen flotte eksemplarer helt på egenhånd! Tenk å kunne peke på en flott krystall-cluster og si “ja, den har jeg faktisk funnet selv”, det hadde vært gøy! Også koster det jo ingenting, og jeg får en veldig god unnskyldning til å røre på meg. Fjell og skogsturer har aldri vært min greie, men når jeg kan lete etter stein blir det plutselig mye mer interessant.

Så på tirsdag tok jeg min første tur ut på leting etter stein. Jeg bestemte meg for å begynne lett, og tok en tur opp til folkeparken i Harstad. Der har jeg jo vært hundre ganger, så det er kjent og kjært å gå der. Det er ikke så mye fjell oppe i folkeparken, mest skog, men der de har gravd ut turstiene (/veiene) har det kommet frem mye lett tilgjengelig stein og berg man kan grave i, perfekt for en nybegynner. Der fant jeg blant annet vanlig bergkrystall, svovelkis (kråkesølv og narregull) og noe annet hvitt jeg ikke har klart å identifisere ennå. Satt vel i grøfta og gravde i 30 minutter, lurer på hva de andre forbipasserende tenkte haha!

 

Jeg kom frem til Musvannet, før jeg tok turen videre opp mot Middagsfjellet. På veien opp fant jeg mye røykkvart, veldig spennende! Oppe på middagsfjellet så jeg en gjeng ravner, og det var fin utsikt over Harstad. Videre gikk jeg meg litt vill på veien tilbake, men kom meg nå heldigvis trygt frem til slutt. Jeg går alene, så får jeg bruke så mye tid jeg bare vil. Tror muligens at eventuelle turpartnere ville blitt litt oppgitt hver gang jeg vil bruke 10+ minutter på å kikke på annenhver stein på stien, haha!

 

Jeg fant ingen spektakulære eksemplarer denne gangen, men det forventet jeg heller ikke, det var jo min første gang. Og sånnsett er jeg veldig glad for at jeg i det hele tatt fant noe som helst jeg synes var spennende, og er nå gira på å gå flere turer og se hva jeg kan finne! Håpet er å finne en skikkelig fin cluster/plate med krystaller i ordentlige spisser, det er drømmen.

 

Ellers var nok denne turen litt i tyngste laget for meg, hehe. Jeg endte opp som smålig handicappet hele onsdagen med vondt i knærne og ryggen, turen var nok litt for tøff med tanke på at jeg ikke har gått ordentlig tur i terreng på noen år. Så det resulterte nok i en liten overbelastning. Likevel er jeg gira, og prøver nå å pønske ut hvor og når jeg skal lete etter stein neste gang. Jeg vil absolutt finne mer!

4 kommentarer
    1. Så gøy at du fant stein du kunne ta med dæ! Og shit, æ blei overraska når æ leste at du gikk videre fra Musvannet til Middagsfjellet 😂 Æ e liksom helt dau etter en tur til og fra Musvannet, haha. Creds!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg