Plante “haul” fra Solheim gartneri

I går kveld kom pakken min med tre nye planter! Dette er første gang jeg har bestilt planter på internett, så jeg var veldig spent på om det ble å gå bra. Herregud jeg fikk hentemelding ett kvarter før butikken stengte, så da var det bare å kaste på seg skoene og løpe for å rekke butikken, hehe!

Plantene ble bestilt fra Solheim gartneri, en norsk nettbutikk. Jeg følte det var greiest, så slipper jeg å stresse over at plantene blir holdt igjen i tollen og slikt. Solheim gartneri har såååå mange fine planter, jeg synes det er helt fantastisk at vi har i allefall én nettbutikk i Norge som faktisk tilbyr et litt bredere utvalg slik at man kan få tak i unike planter uansett hvor man bor i landet. I tillegg er også prisene veldig rimelige, som er utrolig med tanke på at Solheim basically har “monopol” i Norge på mange av plantene de selger. To av plantene kostet under hundrelappen, det sier litt!

Over til plantene! Det ble en Philodendron “Lemon Lime”, en Gullranke “Marble Queen” og en Calathea Musaica. Tre stykker jeg har hatt på ønskelisten en god stund. Åh, se så fine! Er helt forelsket jeg!

 

Jeg elsker den fine og freshe fargen til Philodendron Lemon Lime, og jeg elsker formen på bladene, samt at teksturen minner meg litt om kjølig, deilig silke! Jeg bestemte meg for å gå for en Philodendron “Lemon Lime” i stedet for en Gullranke “Neon” fordi jeg ville prøve noe litt annet. Jeg har nå tre forskjellige “Gullranker”, så jeg tenkte det kunne være gøy med en ny type plante. Dessuten var Philodendron 10kr billigere hehe, og jeg har hørt at i hvertfall Gullranke “Neon” vokser ganske sakte. Vet ikke om Philodendron “Lemon Lime” også gjør det, det finner jeg vel ut av.

 

Pothos (gullranke) “Marble Queen” har vært en sånn plante jeg har irritert meg lenge over at jeg ikke har funnet i en butikk. Jeg føler den er så simpel, men tydeligvis ikke bra nok for de store plantekjedene i Norge. Så jeg er overlykkelig over å endelig ha den i samlingen min! Elsker den hvite variegasjonen, og håper på at med nok lys vil den beholde de nesten hvite bladene. Den minner litt om Pothos N’joy, men bladene er større, og mønsteret i variegasjonen er annerledes, så jeg måtte selvfølgelig ha begge to 🙂

 

Og til slutt min nyeste elskling, Calathea Musaica <3 Mønsteret i bladene er bare helt utrolig, det er vanskelig å tro at dette faktisk er en del av planten og ikke bare malt på! Jeg elsker slike “rariteter”, det er slikt som virkelig gjør planten unik og enestående. Dette var også Jonas sin favoritt av de tre nye 🙂

 

Ellers var plantene godt pakket, de kom utrolig raskt (bestilt på fredag, sendt på tirsdag og jeg fikk hentet dem onsdags kveld) og de var i veldig fin stand da jeg fikk dem. Bare et blad var knekt av, og siden det var fra Calathea Musaica har jeg lagt det til pressing, så kan jeg kanskje ramme det inn og henge det opp etter sommeren. Det var et par inntørkede områder på et par av bladene på Musaicaen, men jeg vil si at 95% av planten ser frisk og fin ut. Ellers ser jeg at i hvertfall Philodendron og Pothos’en må pottes om før jeg drar til Harstad, så det skal jeg få gjort i helga.

 

Slik var de altså pakket. De var pakket godt inn i avispapir fra topp til tå, og et finere papir rundt basen til stilkene slik at jorden ikke søler over alt. Calathea Musaicaen var også godt fuktet, som er bra siden den liker et fuktig miljø. I plassen som var til overs i esken var det også stappet godt med avispapir slik at plantene ikke blir slengt rundt inne i pappesken. Alt i alt vil jeg anbefale Solheim gartneri på det varmeste, og kommer garantert til å kjøpe flere planter derfra i fremtiden!

Dette blir nok det siste plante-innkjøpet mitt før høsten, for nå drar jeg snart nordover! Likevel skjer det en del spennende ting nå, så dere får en litt mer generell oppdatering i morgen 🙂

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg