Propagating Alocasia Zebrina?

Runde nummer to med ompotting. Eller er det egentlig runde nummer 10? Jeg føler ærlig talt at jeg ikke gjør annet enn å ompotte plantene mine om dagen, haha! Dagens prosjekt var å forsøke å rette opp i alocasia zebrinaen min, som var på vei til å tippe opp og ut av jorda den var pottet i.

 

I tillegg var chiliplanten min i stor nød for en større potte, så da fikk jeg tatt den i samme slengen. Se så stor den er blitt! Den vokser sykt fort, er spent på når den begynner å skyte ut frukt!

 

Det jeg derimot ikke hadde sett for meg var hvor mye røtter alocasiaen min hadde fått. Det var INGENTING som stakk ut av bunnen på potta, og jeg hadde ikke forestilt meg at jeg ble å trenge ny potte. Så feil kan man ta, haha! Herregud røttene var SÅ lange! Jeg hadde kjøpt en ny potte til chili-planten som var litt større enn potten alocasiaen stod i, så da måtte nesten alocasiaen få den nye potten, så fikk chili-planten få den gamle. Og enda da var ikke potten i nærheten av stor nok, sånn egentlig. Måtte rett og slett bare trø røttene nedi og håpe på det beste.

 

Resultatet ble nå gaaaanske bra om jeg får si det selv, nå står i hvertfall planten som høvelig rett opp og ser ikke ut som om den er på vei til å tippe opp og ut av jorda. Jeg måtte flytte på den igjen da, føler jeg ikke gjør annet enn å flytte rundt på plantene mine for tida. Men det ble bedre for planten å stå der nå som jeg har rettet den opp.

 

Jeg har lest meg litt opp på Alocasia Zebrina, og så en fyr postet at man kan gro nye fra “løker” som man finner i jorda til en eksisterende plante. Jeg fant faktisk tre stykker. De ser litt små ut, og jeg aaaaner ikke hvordan dette funker. Men jeg måtte jo plante dem! Tenk så kult om jeg får ut et par baby-zebrinaer? Så kan jeg gi dem bort, bytte eller selge dem senere.

 

En litt rotete affære å potte om planter, men det blir så godt og fint etterpå da! Men må si jeg nå hååååååper på å få litt fred med plantene for en stund. Tenker likevel å potte om philodendrong brasil stiklingene i morgen. Tror de har en alt for stor potte, jorda blir liksom aldri tørr. Så skal prøve å gi dem en mindre potte for å unngå råte på røttene. Man må prøve seg litt fram altså!

Min lille “propagation station” akkurat nå. Må klare å få trødd inn pottene med zebrina-løkene en eller annen plass, men ser ikke helt hvordan jeg skal få det til, hehe.

8 kommentarer
    1. Rot blir det. Jeg fant jord overalt etter jeg tok noen tidligere i vår. Selv oppå symaskinen var det jord….

      1. Haha, oppå symaskinen til og med 😮 Finner ofte jord rundt omkring ja, men tror det også kommer av at jeg ofte er å roter oppi jorda til plantene for å sjekke om de trenger vanning :p

      1. nei, det gjorde det dessverre ikke 🙁 tror kanskje de var for premature, de jeg har lest som har hatt suksess med det har plantet knoller som var mye større enn de jeg fant :p

      1. Nå husker jeg ikke 100% hva jeg brukte, men det jeg vanligvis bruker er blomsterjord fra Mester Grønn, blandet med kokos-fiber (de selges i kompakt form og løses opp med vann, har brukt både fra Plantasjen og BilTema og synes begge fungerer bra) og litt perlitt 🙂

    2. Hei! Har du opplevd at et blad på zebrina planten dør? Hva gjør du med det? Har en som holder på å få et nytt blad nå 😍 Men et annet har blitt gult og helt slapt. Jeg kuttet det av rett over der det kan komme et nytt skudd nå, men aaaner ikke om jeg burde gjort det eller om det hadde ramlet av naturlig. Finner ingenting om det å ta bort et blad på nettet. Har du noe erfaring med dette?

      1. Jeg fjerner etterhvert som de blir gule og hengende. det kommer stadig nye og min har blomstret flere ganger. Litt lik blomst som på fredslilje.nå gar det også kommet et bittelite blad ved siden av hovedplanten. tipper det da er fra en slik løk.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg