Solskinnshistorie – Begonia Maculata

Dere fikk høre litt i går hvor lei jeg er av eføyen. Å styre med planter er ikke alltid like enkelt, og som nybegynner har jeg mye å lære. MEN jeg tenkte å fortelle dere en solskinnshistorie, for maculataen min har jeg faktisk klart å redde! Litt stolt bare, hehe.

 

Begonia Maculata hadde jeg aldri hørt om før jeg fikk den selv. Jeg falt helt for de grønne bladene med den mørkerøde baksiden og glitrende sølvflekker. Den minte meg virkelig om en pokemon (spesifikt Mawile om noen lurer), og jeg var ikke i tvil om at jeg måtte ha en slik! Men den skulle vise seg å være en liten diva, og det tok ikke lange tiden før bladene begynte å tørke ut.

 

Jeg prøvde å vanne den, spraye den daglig, ha den med på badet når jeg dusjet men ingenting hjalp. Bladene fortsatte å tørke ut og begynte å falle av. Så langt har jeg vil mistet 4 eller 5 blader, og det er ikke akkurat en plante med mange blader. Jeg endte opp med å sette den i en plastpose for å simulere et lite drivhus, og det reddet den heldigvis.

 

Jeg fikk meg en luftfukter, og jeg kan nå ha den ute av posen uten at planten tørker ut og dør. Den har nå perket seg opp og blitt så fin og frisk. Den har fått tre nye blader på toppen, og nye skudd er på vei ut der jeg har mistet blad, som er bra for den ser ganske naken ut der den mistet de fleste bladene.

 

Jeg er ganske stolt over at jeg klarte å redde denne og at den trives nå! Gleder meg masse til de nye bladene kommer frem og den blir fyldig i bladverket igjen.

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg