Tips – Sette sammen antrekk

Jeg skrev for litt siden om de smarteste shopping triksene jeg har plukket opp siden jeg begynte med Capsule Wardrobe, og nå tenkte jeg å dele de smarteste triksene jeg har lært når det kommer til å sette sammen antrekk. Det er ikke uvanlig å ha dårlig tid og stresse litt om morgenen, og det går fort ut over kreativiteten. Så her er noen enkle grep du kan ta for å gjøre den kreative prosessen litt enklere for deg selv.

 

1. Ha hverdags-tilbehøret på display og lett tilgjengelig

Med andre ord: ikke gjem det bort i et smykkeskrin! Det er fort gjort å glemme å ta på seg smykker, øredobber, ringer, solbriller, belter osv. om alt ligger bortgjemt. Dessuten tar det ekstra lang tid å rote gjennom en svær, uorganisert boks. Det er jo ikke verdens undergang å glemme tilbehøret, men det er jo kjipt å ha brukt så mye penger på  ting som aldri blir brukt. Også ser det jo ekstra fint ut om det får stå fremme!

 

2. Organiser garderoben

Hvis du sliter med følelsen “stappfull garderobe, men ingenting å ha på meg” er disse tipsene noe du burde teste ut. Gå gjennom garderoben og pakk vekk klærne for en annen sesong. Du kan legge de i lufttette bokser i boden, eller legge de bakerst i skapet. La de klærne du vil bruke nå være godt synlige og lett tilgjengelige, slik at det første du ser når du åpner skapet er plagg du ønsker å ha på deg. Personlig synes jeg det hjelper å sortere etter farge.

Når vi går inn i en ny sesong, eller du ønsker en “change of style”, så roterer du bare på plaggene som ligger fremst og bakerst.

 

3. Ta bilder av favorittantrekkene dine…

Og lagre dem i et album på mobilen. Noen dager har vi en million idéer til hva vi kan ha på oss, andre dager… not so much. På de dagene er det kjekt å bare velge et antrekk fra albumet på telefonen, i stedet for å endevende hele garderoben i frustrasjon.

 

4. Eksperimenter med garderoben din

Har du et plagg som du alltid bruker i et antrekk, og det antrekket alene? Det er jo litt bortkastet, så ta deg en kveld og eksperimenter med garderoben din. Prøv å sett sammen antrekk du aldri har brukt før, test ut nye fargekombinasjoner, bli kjent med det du har, og hvordan du kan utnytte det for å få mest mulig bruk av det.

 

5. Definer stilen din

Skriver denne sist siden den var med i shopping-innlegget. Men jo, det kan være en ekstra utfordring å velge antrekk for dagen om du ikke har snøring på hva du egentlig liker. Det er det jeg mener med å definere stilen sin, bli bevisst på hva du liker å gå med, hva som funker for deg, og hva som ikke gjør det.

8 kommentarer

Siste innlegg