Råd for plante-nybegynnere

Når jeg snakker med folk om planter hører jeg ofte ting som “jeg kan ingenting om planter”, “plantene mine bare dør”, og “du kan så mye om planter”. Først og fremst vil jeg si at jeg fremdeles regner meg selv som nybegynner, og har ca. ett års erfaring med planter, og omtrent 4 måneder med “suksessfull” erfaring (hvor plantene ikke har dødd), så jeg har enda mye å lære og mange erfaringer å høste. Men jeg tenkte å skrive noen tips for de som kanskje er litt redd for å skaffe seg planter, eller som føler seg helt håpløse som nybegynnere.

 

Læringsprosessen skjer underveis – Det spiller egentlig ikke så stor rolle hvor mye du leser deg opp på planter, du blir ikke å “finne ut av planten” før du har en slik plante selv. Å skulle lese seg opp på planter blir litt som å lese seg opp på kosthold og trening; alle har sine egne erfaringer og meninger om hva som er sunt, trygt og effektivt. Med planter kan vi si at alle har sine egne meninger om vanning, lysforhold, gjødsling osv. Det kan fort skje at du hører at den planten trenger mye vann, men så opplever du at det gjør den slett ikke. Så du blir ikke å finne ut hva som funker før du har fått litt erfaring selv. Hvis du får et problem med planten din, så finner du ut av det underveis. Det er heller ikke verdens undergang at en plante dør, man må prøve og feile litt.

/ her lærte jeg at man burde sjekke røttene dersom planten bare vil dø /

 

Kjøp den planten du har lyst på – Ikke bli skremt fordi en plante ikke er “lettstelt”, eller har rykte på seg for å være vanskelig. Du blir nemlig aldri å lære deg hvordan du skal ta vare på nettopp den planten om du ikke kjøper den. Det hjelper heller ikke spesielt å “bygge seg opp” erfaring ved å kjøpe en lettstelt plante først fordi planter er forskjellige og trenger forskjellige ting. Så å kjøpe en monstera vil ikke nødvendigvis gjøre det lettere for deg å ta vare på en helt annen plantetype senere. Men det kan jo gi litt bedre selvtillit og mestringsfølelse å gå for en lettstelt plante først da.

 

Sjekk og følg med plantene dine – Den beste og enkleste måten å finne ut om plantene har det bra er ved å se til dem ofte. Inspiser bladene, se langs stilkene, kjenn på jorda. Jeg gjør gjerne dette daglig (fordi jeg elsker å beundre plantene mine og dermed ser og tar mye på dem uansett haha), men ukentlig fungerer også fint.

/ sjekk av røtter, på tide med større potte /

 

Det koster litt å eie planter – For at plantene skal vokse og trives trenger de fleste ompotting fra tid til annen, så da må man kjøpe jord, større potter og krukker. Planter er tross alt levende, og krever litt stell og vedlikehold for at de skal ha det bra. Så det kan koste litt og er ikke nødvendigvis et “engangs-kjøp”.

 

Erfaring med miniplanter – Dere vet, de små plantene som koster 30kr. En personlig erfaring fra meg; jeg kan IKKE ta vare på miniplanter. Vet ikke hvorfor, men det går bare ikke. Jeg kjøpte først noen miniplanter fordi det var billig og dermed ikke en stor økonomisk forpliktelse dersom de skulle dø, og de døde. Større planter derimot har jeg ikke hatt noen problem med å holde i live. Så hvis du har hatt dårlige opplevelser med miniplanter tidligere, ikke la det skremme deg fra å kjøpe en “ordentlig” plante. Større planter er, etter min erfaring, lettere å ta vare på.

 

Kjedene lyver (noen ganger) – Spør GJERNE ansatte i butikken om tips på planten du kjøper, de har ofte mye kunnskap og er villige til å hjelpe. Men ikke tro på reklametekster og annen skriftlig info i butikkene som klassifiserer planter som “nybegynner-vennlig” eller “lett-stelt”. Butikkene vil selge, og merker planter som “lettstelt” for å selge mest mulig. Plantasjen mener blant annet at Begonia Maculata er en lettstelt plante, noe jeg er sterkt uenig i. Så om du har kjøpt en plante i god tro om at den er lettstelt, men bare har problemer så er det ikke sikkert at den er så lettstelt som du først trodde.

/ Da jeg hadde problemer med min Begonia Maculata. Innlegg om prosessen kan du lese her: Solskinnshistorie – Begonia Maculata /

 

Google er din beste venn – Når du har et problem med planten din, søk det opp. F.eks “yellow leaves monstera deliciosa”. Det er GARANTERT noen andre der ute som har hatt akkurat samme problem som deg, og noen som vet hvordan man fikser det. Det finnes også plantegrupper på facebook, sider på Reddit og andre forumer dedikert til å finne ut av problemer med planter. Du er ikke alene 🙂

 

“Ekspertene” opplever også problemer – De som har drept flest planter er garantert de som har vært i gamet lengst. Problemer oppstår fra tid til annen, og selv med flere års erfaring kan du møte på planter som du ikke helt klarer finne ut av med en gang. Sånt skjer, og det er sånn vi lærer.

 

Til slutt…

 

Planter jeg synes er enkle / lettstelte

ZZ-plante (zamioculcas zamiifolia) – Trenger så og si aldri vanning, jeg har hatt min i fire måneder og tror jeg har vannet den to ganger.

Monstera Deliciosa (vindusblad) – Stiller ikke høye krav til luftfuktighet, gjødsling, temperatur og liknende. Trenger dog ompotting fra tid til annen. Bladene blir slappe om den trenger vanning, slik som på bildet under.

/ ZZ-plante til venstre, Monstera Deliciosa til høyre /

 

Gullranke (epipremnum aureum / golden pothos) – Stiller heller ikke store krav, vokser fort og er lett å ta stiklinger av. Bladene blir gule og slappe både ved overvanning og uttørking. Vanner min ca. 1 gang i uken.

 

Kaktus – Den planten jeg har hatt lengst. Aner ikke hvilken type den er. Vanner den kanskje en gang hver andre måned, om ikke sjeldnere.

 

Daaaaa håper jeg at jeg har gitt deg litt håp når det kommer til planter!

0 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg